Településvezetőként és pedagógusként mindig is kíváncsi voltam arra, hogy egy kistelepülésen
élők mit gondolnak a helyi iskola teljesítményéről. Vajon érzik-e, hogy a települési
intézmény munkája visszatükröződik a lakosok műveltségén, a falu közösségi életén?
Ezzel a kutatással az volt a célom, hogy a megvizsgáljam a dél-fejér települések lakosságának
véleményét az előzőkkel kapcsolatban. A lakosok látnak-e összefüggést a községük műveltségi
szintje és a helyi iskola munkája és a között, valamint mennyire aktív részese a helyi
pedagógustársadalom a települést működtető közösségi életnek? Ilyen, vagy ehhez hasonló
kutatást, vizsgálatot nem találtam, ezért ez dolgozat úttörő ezen a területen. A szakirodalom
feldolgozása során tisztáztam azon alapfogalmakat, melyek kutatás szempontjából meghatározóak
voltak. Ilyen például a kisiskola és a műveltség fogalmának meghatározása. A vizsgálatomat
kérdőíves módszerrel végeztem. A kérdőívet a településen élők számára és a községet
irányító polgármesterek részére is megosztottam (a polgármesterek esetén a demográfiai
kérdéseket mellőztem). A polgármesterek esetén 10 fő (9 polgármester és a saját településem
alpolgármestere), a lakosok esetén 811 fő töltötte ki az űrlapot.