Az elmúlt évek gazdasági változásai és a világjárvány komoly nehézségeket okozott
minden település életében, függetlenül azok méretétől. Azok a kisvárosok és falvak
azonban, amelyek elsődleges bevételi forrása a turizmuson alapul, még súlyosabb problémákkal
küzdenek. Minden település vezetése újragondolta marketingstratégiáját, hogy választ
adhasson az új kihívásokra. A marketingstratégiák gyakran ösztönzik a túlfogyasztást,
így egy rosszul átgondolt marketingkampány végzetes lehet egy település számára. Tanulmányunk
célja, hogy bemutassa kutatócsoportunk kezdeti kutatásait és munkánk első eredményeit.
Szisztematikus szakirodalmi vizsgálat során, adatbáziskutatással célunk a marketing,
azon belül is a településmarketing témakörében megjelent szakirodalmak azonosítása,
lehetséges klasztereinek kialakítása volt. Cikkünkben bemutatjuk a marketinggel kapcsolatos
tanulmányok helyét, szerepét és eredményeit elemző szakirodalom szisztematikus áttekintését,
beleértve az önkormányzatok és a helymarketing területét és helyzetét, három jól ismert
publikációs adatbázisban, a Clarivate Web of Science-ben, az Elsevier Scopusban valamint
a SAGE gondozásában megjelenő folyóiratok körében, mint elsődleges forrásban. Ennek
érdekében 2000-2022 között szisztematikus adatbázis-elemzést végeztünk, amelynek eredményeként
kulcsszó-alapú osztályozást hajtottunk végre a megjelent kutatások, témák és módszerek
tekintetében. Ezzel a kutatással fő célunk volt egy olyan fogalmi térkép elkészítése,
amely segített összegyűjteni és hálózatba rendezni a helymarketing témakörét alkotó
fogalmakat. Továbbá tisztázta a helymarketing ágazatait és a területek tanulmányozásának
lehetőségeit. Eredményeink azt mutatják, hogy a gazdasági és társadalmi fenntarthatósághoz
kapcsolódó helymarketing tendenciái is egyre inkább előtérbe kerülnek. Egyértelműen
azonosítható volt a környezetvédelemmel, környezettudatossággal és a turizmus hatásaival,
foglalkozó irodalom halmaza. Kutatásunk folytatásában ezen irodalmak tartalmi elemzése
következik, mely segíthet abban, hogy gyakorlatban hasznosítható ajánlásokat fogalmazzunk
meg a települések marketingstartégiájának kialakításához.