Bolygónk számos társadalmi és ökológiai kihívással néz szembe, és az elmúlt évek eseményeinek
hatása komoly nehézségeket okozott minden település életében, függetlenül azok méretétől.
Kimutatták, hogy a turizmus fejlődése számos előnnyel jár az érintett területeken,
de vannak veszélyei is. A megváltozott fogyasztói szokások és a társadalmi, gazdasági
változások a legtöbb település vezetését arra ösztönözte, hogy újragondolja marketingstratégiáját,
annak érdekében, hogy választ adhasson az új kihívásokra. Szisztematikus szakirodalmi
vizsgálat során a településmarketing áttekintett szakirodalmában 3 tudományos klasztert
azonosítottunk, melyek azok a fókuszterületek, mellyel a kutatók foglalkoztak az elmúlt
két évtizedben. Egyértelműen azonosítható volt a környezetvédelemmel, környezettudatossággal
és a turizmus hatásaival, ökolábnyom kérdéseivel foglalkozó irodalmak halmaza. Jelen
vizsgálatunk középpontjában a településmarketing fenntartható fejlődés témakörét felölelő
hatás vizsgálata áll. Az SDG (Sustainable Development Goals vagy Fenntartható Fejlődési
Célok) egyik markáns eleme a Fenntartható városok és közösségek (11-es cél), melyre
a turizmus igen komoly hatással lehet. Ezirányú kutatásunk középpontjában egyrészt
a fenntarthatóságot szem előtt tartó infrastruktúra-fejlesztés, másrészt a környezettudatos
gondolkodás kialakításának és a kulturális örökség megőrzésének helyzete áll. Vizsgálatunk
során SDG tracker (Our World in Data), 11-es célt leíró adatai mellett, az OECD (Organisation
for Economic Cooperation and Development) Better Life Index vonatkozó mutatóit tekintjük
át. Jelen tanulmányban ezen mutatók rendszerezése, módszertani hátterének vizsgálata
történt. A mérőszámok rendszerezése után a jövőben kísérletet teszünk a vizsgálatba
bevont földrajzi terület országainak összehasonlítására a vizsgált indexek segítségével.