2021 augusztusában a Trafó Kortárs Művészetek Háza adott otthont a Görög Befogadás
– migrációs történetek tegnap és ma című fesztiválnak. Ennek a változatos műfajú műsorozatnak
minden darabjában megjelenik két korszak (a 40-es évek vége, amikor mintegy hétezer
görög menekültet fogadott be Magyarország – és napjaink) közelítése egymáshoz. Az
Éneklő fiatalok három központi motívum (sport, befogadás, művészetpolitika) köré szerkesztett
kórusszínházi előadás, amely éppen a műfaj megújításával teremt szerves kapcsolatot
két generáció között. A tömegdalok igazi virágkora az 50-es évekre tehető. A tömegkultúra
e jellegzetes műfajaváltozatos, többek között színpadi formákban is teret nyert, de
– ellentétben a klasszikus folklóralkotásokkal – nagyfokú intézményesültség és politikai-ideológiai
elköteleződés jellemzi. Ezt a hagyományt értelmezte újra az Éneklő fiatalok három
szerzője és előadói, megújítva/létrehozva a kórusszínház műfaját és formai kereteit,
az általuk NER-popként definiált kulturális jelenség elemeinek felhasználásával. Előadásomban
azokat a vonatkozásokat igyekszem feltárni, amelyek egyrészt egy (anakronisztikusnak
tetsző)előadásmód és műfaj továbbélését, másrészt a tömegdal és napjaink (generációs)
tömegkultúrája közötti egybejátszásokat mutatják.