Interpersonal Distance Theory of Autism and Its Implication for Cognitive Assessment, Therapy, and Daily Life

Farkas, Kinga ✉ [Farkas, Kinga (Pszichiátria), szerző] Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinika (SE / AOK / K); Pesthy, Orsolya [Pesthy, Orsolya Noémi (Pszichológia), szerző] Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet (HRN TTK); PhD Pszichológiai Doktori Iskola (ELTE / PPK); Emlékezet, Nyelv és Idegtudomány Kutatócsoport (HRN TTK / KPI); Janacsek, Karolina [Janacsek, Karolina (kognitív pszichol...), szerző] Klinikai Pszichológia és Addiktológia Tanszék (ELTE / PPK / Pszich_Int); Németh, Dezső [Németh, Dezső (Kognitív pszichol...), szerző] Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet (HRN TTK); Emlékezet, Nyelv és Idegtudomány Kutatócsoport (HRN TTK / KPI)

Angol nyelvű Szakcikk (Folyóiratcikk) Tudományos
  • SJR Scopus - Psychology (miscellaneous): D1
Azonosítók
Támogatások:
  • (TKP2021-EGA-25)
  • (PD 124148)
  • (K 128016)
  • (NAP2022-I-1/2022)
Szakterületek:
  • Pszichiátriai betegségek (pl. skizofrénia, autizmus, Tourette-szindróma, rögeszmés, kényszeres betegség, depresszió, bipoláris betegség, figyelemhiányos hiperaktivitás)
The interpersonal distance (IPD) theory provides a novel approach to studying autism spectrum disorder (ASD). In this article, we present recent findings on the neurobiological underpinnings of IPD regulation that are distinct in individuals with ASD. We also discuss the potential influence of environmental factors on IPD. We suggest that different IPD regulation may have implications for cognitive performance in experimental and diagnostic settings, may influence the effectiveness of training and therapy, and may play a role in the typical forms of social communication and leisure activities chosen by autistic individuals. We argue that reconsidering the results of ASD research through the lens of IPD would lead to a different interpretation of previous findings. Finally, we propose a methodological approach to study this phenomenon systematically.
Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
2025-03-30 04:43