A vállalatértékelés témája mind népszerűbb, mind többek által érintett, vizsgált téma,
hiszen egyre fontosabb szerepet tölt be a vállalatok
életében, legyen szó akár egy cég eladásáról vásárlásról, esetleg hitel felvételéről.
A cikk a vállalatértékelés témakörét a bankok nézőpontjából, azon belül is elsősorban
az MKB bank példáján keresztül mutatja be. A külső és belső környezeti elemzés után
ismert modellek segítségével próbál képet alkotni a bankszektorról. Kitér a bankok
által legtöbbször alkalmazott értékelési módszerekre, mint például a mérlegalapú,
az eredménykimutatásalapú, illetve a diszkontált CashFlow-alapú vállalatértékelési
módszerekre. Az értékelések 5 év beszámolói alapján készültek, néhol azonban historikus
adatokra is támaszkodik a minél pontos kalkulációk elkészítése érdekében,
hogy pontosabb képet alkothasson Magyarország egyik jól ismert bankjáról.
The topic of company valuation is both more popular and a subject that is being investigated
by many people. I think it plays an increasingly important role in the life of companies,
whether it is a question of selling or buying a company or taking out a loan. The
article presents the topic of company valuation from the point of view of banks, primarily
through the example of MKB Bank. After the external and internal environmental analysis,
the article tries to form an image of the banking sector using well-known models.
It covers the most commonly used valuation methods used by banks, such as balance
sheet-based, profit and loss-based, and discounted cash-flow-based company valuation
methods. The evaluations were made based on 5-year reports, but in some cases, historical
data is also relied on to make the most accurate calculations, in order to create
the most accurate picture of one of Hungary’s well-known banks.