Implementation of Optimized Regenerative Braking in Energy Efficient Driving Strategies

Pusztai, Zoltán [Pusztai, Zoltán (Járműtudomány), szerző] Járműipari Kutatóközpont (SZE); Kőrös, Péter [Kőrös, Péter (Mechatronika), szerző] Járműipari Kutatóközpont (SZE); Szauter, Ferenc [Szauter, Ferenc (közlekedés, alter...), szerző] Járműipari Kutatóközpont (SZE); Friedler, Ferenc [Friedler, Ferenc (Műszaki termelő r...), szerző] Járműipari Kutatóközpont (SZE)

Angol nyelvű Szakcikk (Folyóiratcikk) Tudományos
Megjelent: ENERGIES 1996-1073 1996-1073 16 (6) Paper: 2682 2023
  • Szociológiai Tudományos Bizottság: C nemzetközi
  • SJR Scopus - Engineering (miscellaneous): Q1
Azonosítók
Támogatások:
  • Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium(ARNL) Támogató: NKFIH
  • National Laboratory for Autonomous Systems(RRF-2.3.1-21-2022-00002) Támogató: EU
In this paper, determination of optimized regenerative braking-torque function and application in energy efficient driving strategies is presented. The study investigates a lightweight electric vehicle developed for the Shell Eco-Marathon. The measurement-based simulation model was implemented in the MATLAB/Simulink environment and used to establish the optimization. The optimization of braking-torque function was performed to maximize the recuperated energy. The determined braking-torque function was applied in a driving strategy optimization framework. The extended driving strategy optimization model is suitable for energy consumption minimization in a designated track. The driving strategy optimization was created for the TT Circuit Assen, where the 2022 Shell Eco-Marathon competition was hosted. The extended optimization resulted in a 2.97% improvement in energy consumption when compared to the result previously achieved, which shows the feasibility of the proposed methodology and optimization model.
Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
2024-07-17 15:58