Reflektív gondolkodásmódot tükröző mondatok tanárjelöltek reflektív naplóiban

Gonda, Zsuzsa [Gonda, Zsuzsa (Anyanyelv-pedagógia), szerző] Mai Magyar Nyelvi Tanszék (ELTE / BTK / MNyTudFu_I)

Magyar nyelvű Szaktanulmány (Könyvrészlet) Tudományos
    Támogatások:
    • (ELTE TKP2020-IKA-06) Támogató: NKFIH
    Szakterületek:
    • Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika)
    • Nyelvhasználat: pragmatika, szociolingvisztika, beszédelemzés, idegennyelv-tanulás és tanítás, lexicográfia, terminológia
    Since 2000 reflective thinking gains a more and more significant emphasis in the training of teacher trainees in Hungary as well (Falus−Kimmel 2003; Szivák 2003). A tool for improving reflective thinking is the reflective journal (Gulya et al 2019; Pauw − Van de Ven 2012; Ryan 2011). Reflective journals contain idiomatic representations of metacognitive operations which reflect both on actions and language use (Hámori 2020; Tátrai 2019). Metacognitive-reflective processes and elements of metapragmatic awareness turn linguistically explicit in reflective journals (Kuna−Hámori 2019). The research questions of the paper are the following: how can reflective nature be determined in the analysed texts; how can the sentences of the journals be connected to the levels of reflectivity (Nurfaidah et al. 2017); what kind of linguistic elements are illustrative of reflective texts. The current paper analyses the reflective journals of 20 university students in the perspective of pedagogy and functional cognitive pragmatics with quantitative and qualitative content and text analysing methods (Hámori 2020; Sántha 2019). Determining linguistic elements expressing reflectivity can contribute to raising awareness of reflective language use of teacher trainees and deepening reflective thinking.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2025-02-11 19:00