Rejtett tanterv a változó tanulási környezetben

Szabó, László Tamás [Szabó, László Tamás (Tanárképzés, dida...), szerző] Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet (DE / BTK)

Magyar nyelvű Szakcikk (Folyóiratcikk) Tudományos
Megjelent: EDUCATIO 1216-3384 1419-8827 31 (4) pp. 633-646 2022
  • Irodalomtudományi Bizottság: A
  • Pedagógiai Tudományos Bizottság: A
  • Pszichológiai Tudományos Bizottság: A
  • X. Földtudományok Osztálya: A
  • Szociológiai Tudományos Bizottság: A hazai
  • Demográfiai Osztályközi Állandó Bizottság: B hazai
  • Regionális Tudományok Bizottsága: C hazai
A globalizálódás mint civilizációs fejlemény gyökeresen új feltételek közegébehelyezte a képzés, a tanítás és tanulás világát. Ez az írás e problémakörtvizsgálja, azt, miféle hatások formálják a szóban forgó világot az új feltételekközegében mind a szervezett, intézményes tanítás/tanulás, mind a szabadidőstanulás terepén. Választott nézőpontunk a szaknyelvi metaforával „rejtetttanterv”-nek nevezett jelenségvilág. A szakirodalom kettős értelemben használjaezt a metaforát: részint hatásforrásként (rejtett tanterv/hidden curriculum,implicit tanterv, latens curriculum, nem tervezett curriculum), részint ehatásforrás hozamaiként (hallgatólagos tudás, implicit tudás, a viselkedés nemverbalizált szabályrendszerének – rituálék – felismerése és elsajátítása).Mindezek a tanítás mintegy nem szándékolt mellékhatásaiként jönnek létre ésközvetítődnek a tanulóhoz (gyermekhez és felnőtthöz egyaránt). Ezek azok apszichikus képződmények (ismeret, attitűd, szokás, cselekvési és reagálási mód),amelyek – meghatározó tananyagként – tipikus, azaz gyakorta ismétlődő (rituálék)tanulási tapasztalatokként foglalhatók össze. Az új tanulási környezetmeghatározó jellemzője a vizualitás (képek) erőteljes térnyerése a szavakbólépülő fogalmi nyelv mellett. A globális környezet globális kompetenciákkimunkálását várja az oktatástól; e téren a pandémia alatti online oktatástvizsgáló tanulmányok nem nyújtanak vigasztaló képet, viszont jelezzük azokat ahazai fejleményeket, terveket és kimunkált tanulást segítő/támogató tartalmi ésmódszerbeli kezdeményeket, amelyek némi reményre jogosítanak. Számbavesszük azúj tanulási környezet kommunikációs sajátosságainak nem tervezett – pozitív ésnegatív – rejtett tantervi hatásait (észlelési sebesség, figyelem, információvs. tudás, új típusú tanári és tanulói szerepek, partnerségi viszonyok,tudásmonopólium stb.). A szakirodalom nyomán szólunk a hálózatos világbanlétrejövő újfajta közösségek és identitások jellemző vonásairól.
Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
2025-07-13 16:13