A közösségi finanszírozás a digitális átalakulás időszakában új típusú forrásbevonási
lehetőségeket nyit meg a hazai kezdő vállalkozások és innovatív ötletgazdák számára.
A tanulmány az elmúlt hét évben Magyarországról a Kickstarter elnevezésű nemzetközi
platformon indított közösségi finanszírozású kampányok trendjeit, főbb jellemzőit
és sikertényezőit vizsgálja. 2009 novembere és 2017 januárja közötti időszakra vonatkozóan
116 kampányt elemez, amelyek közül 37 zárult sikerrel, összesen 93 millió forintot
összegyűjtve. Ez a siker összefüggésbe hozható a projektgazda közösségi tőkéjével,
a hozzászólásokkal és a frissítésekkel mért kampányaktivitással, a kampányidő rövidségével,
valamint a kampány társadalmi célú jellegével. A munkanapokon elindított kampányok
nagyobb sikerarányt és nagyobb aktivitást értek el. A vállalati életciklus előrehaladottabb
formájában lévő projektek rövidebb idő alatt nagyobb összeget tudtak gyűjteni. A platformon
a minta alapján a régiónak megfelelő deviza – azaz az euró – volt inkább jellemző
2014 óta.*
Journal of Economic Literature (JEL) kód: F36, G19, 016.