A diskurzusjelölők tanítása egy középiskolai magyar nyelvi órán

Pomázi, Bence [Pomázi, Bence (magyar nyelvészet), szerző] Mai Magyar Nyelvi Tanszék (ELTE / BTK / MNyTudFu_I); Lexikológiai Intézet (HRN NYTK)

Magyar nyelvű Szakcikk (Folyóiratcikk) Tudományos
Megjelent: ANYANYELV-PEDAGÓGIA 2060-0623 15 (2) pp. 91-104 2022
  • Nyelvtudományi Bizottság: A
  • Pedagógiai Tudományos Bizottság: A
Azonosítók
Szakterületek:
  • Nyelvészet
  • Oktatástudomány
A tanulmány arra tesz javaslatot, hogyan tartható meg egy diskurzusjelölőkről szóló, középiskolai magyar nyelvi óra. A diskurzusjelölők nem képezik a törzsanyag részét sem a NAT, sem a Kerettanterv szerint, mégis hasznos lehet a diákoknak megismerkedni ezzel a kommunikációra és annak körülményeire vagy résztvevőire közvetlenül reflektáló funkcionális kategóriával. A tanulmány először bemutatja a diskurzusjelölők használatáról szóló korábbi magyar vizsgálatokat, amelyek között a használat korosztály szerinti megoszlását felmérő és a hozzájuk kapcsolódó attitűdökről szóló vizsgálatok is szerepelnek. Ezek után egy duplaóra, tehát kétszer 45 perc anyagát kitevő feladatsort mutat be, ennek végén az adott korosztály vonatkozásában a diákok attitűdjéről szóló felmérés is helyet kapott a diskurzusjelölőkről. Az órán szóba kerültek a diskurzusjelölők szerteágazó funkciói, valamint a szóbeli és írásbeli kommunikációban mutatkozó különbségek is.
Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
2024-11-10 11:51