A helyi sajátosságok, értékek megjelenítése a vidékimázs és a helyi identitás megerősítése
és fejlesztése egyre fontosabb kérdés a vidéki térségekben élők számára, mivel azok
megjelennek a települések és helyi közösségek fejlesztési startégiáiban, de befolyásolják
az adott térség idegenforgalomban, migrációs folyamatokban betöltött szerepét is.
Napjainkban egyre hangsúlyosabb szerephez jut Magyarországon is vidékiség értelmezések
vizsgálata, így ezzel párhuzamosan a vidékszociológiai kutatások egyre jelentősebb
témájává is válik a kérdés. A tanulmány célja, hogy egy szisztematikus irodalmi áttekintés
alapján feltárja, milyen módszerekkel vizsgálta az elmúlt két évtizedben a nemzetközi
tudomány a tágan értelmezett vidékimázst és vidéki identitást. A dolgozat első felében
a vidékimázs, vidékidill, vidékreprezentáció és vidéki identitás kifejezések megjelenését
és elterjedését mutatjuk be a tudományos diskurzusban, majd pedig átfogó irodalmi
áttekintés segítségével vizsgáljuk a fenti témákhoz kapcsolódó különböző módszertanok
(kérdőíves, interjús, NLP, részvételi) elterjedtségét, és összevetjük a különböző
módszertani megközelítések lehetséges korlátait és előnyeit.