A lélek képalkotói és laborvizsgálatai. A projektív tesztek és a kérdőívek integrált
alkalmazása a gyermek és serdülő pszichodiagnosztikában [The imaging techniques and
laboratory test of psyche. The integrative practice of projective measures and questionnaires
in child and adolescent psychodiagnostics]
A jelen tanulmány célja, hogy a gyermek és a serdülő pszichodiagnosztikában használt
kérdőíves és projektív eszközök eredményeinek diszkrepanciáját megvitassa. Stephen
Finn véleménye szerint mind a két tesztelési forma megbízható, azonban más működési
elven alapulnak. Előfordulhat, hogy a két tesztelési forma látszólagosan más eredményt
mutat, azonban a diszkrepancia megértése értékes információt adhat a vizsgálni kívánt
személyről. Cikkünkben kitérünk arra, hogy a különböző tesztelési eljárások (kérdőívek,
projektív tesztek) hogyan működnek, illetve arra is, hogy milyen szerepük lehet a
pszichodiagnosztikai folyamatban. Az egyén viselkedésének megértése szempontjából
a kérdőívek a laboratóriumi tesztekkel, a projektív tesztek pedig az agyi képalkotó
eljárásokkal hozhatók párhuzamba az orvosi diagnosztikában. A projektív eljárások
ingeranyagtól függően más módon készítenek „felvételeket” a lélekről, mint ahogy a
CT, a PET és az MR a képalkotó diagnosztikában az agyról. A kérdőívek és a projektív
eszközök integrált alkalmazása gyakran pontosabb diagnózisalkotást és kezelési terv
felállítását tesz lehetővé.
The current study aims to discuss the distinction between the results of various tools
used in child and adolescent psychodiagnostic, namely between questionnaires and projective
measures. According to Stephen Finn, both methods are reliable but operate based on
different principles. It may seem that the two methods of testing present different
responses, but understanding discrepancies can provide valuable information about
the subject. In our article, we discuss how these various testing methods (questionnaires,
projective tests) work, and how they may play a role in the psychodiagnostic process.
In our study, we consider for understanding human behaviour, non-projective tests
being compared to laboratory tests and projective measures being compared to brain
imaging techniques. Projective procedure stimuli elicit different features of the
subject’s personality, analogous to imaging diagnostics of medical science (CT, PET
and MR). The discrepancy between questionnaires and projective methods can have important
indications for both diagnosis and therapy.