Ultrasonic bone age fractionates cognitive abilities in adolescence

Kovács, Ilona ✉ [Kovács, Ilona (Kísérleti pszicho...), szerző] Pszichológiai Kutatólaboratórium (PPKE / BTK); Hang- és Beszédészlelési Kutatócsoport (HRN TTK / KPI); MTA-PPKE Serdülőkori Fejlődés Kutatócsoport (PPKE / BTK); Kovács, Kristóf [Kovács, Kristóf (Pszichológia), szerző] Tanácsadás-és Iskolapszichológia Tanszék (ELTE / PPK / Pszich_Int); Gerván, Patrícia [Gerván, Patrícia (pszichológia), szerző] Pszichológiai Kutatólaboratórium (PPKE / BTK); MTA-PPKE Serdülőkori Fejlődés Kutatócsoport (PPKE / BTK); Utczás, Katinka [Utczás, Katinka (Humánbiológia), szerző] Biológia Doktori Iskola (ELTE / TTK); MTA-PPKE Serdülőkori Fejlődés Kutatócsoport (PPKE / BTK); Sportélettani Kutató Központ (MTSE / SETI); Oláh, Gyöngyi [Oláh, Gyöngyi (kognitív tudomány), szerző] Pszichológiai Kutatólaboratórium (PPKE / BTK); MTA-PPKE Serdülőkori Fejlődés Kutatócsoport (PPKE / BTK); Doktori Iskola (SE); Tróznai, Zsófia [Tróznai, Zsófia (sporttudományok), szerző] Doktori Iskola (MTSE); Sportélettani Kutató Központ (MTSE / SETI); Berencsi, Andrea [Berencsi, Andrea (mozgástanulás, mo...), szerző] Gyógypedagógiai Módszertani és Rehabilitációs I... (ELTE / BGGYK); MTA-PPKE Serdülőkori Fejlődés Kutatócsoport (PPKE / BTK); Szakács, Hanna [Szakács, Hanna (kognitív pszichol...), szerző] Pszichológiai Kutatólaboratórium (PPKE / BTK); Gombos, Ferenc [Gombos, Ferenc (Pszichológia), szerző] Pszichológiai Kutatólaboratórium (PPKE / BTK); MTA-PPKE Serdülőkori Fejlődés Kutatócsoport (PPKE / BTK)

Angol nyelvű Szakcikk (Folyóiratcikk) Tudományos
Megjelent: SCIENTIFIC REPORTS 2045-2322 12 (1) Paper: 5311 2022
  • Szociológiai Tudományos Bizottság: A nemzetközi
  • Regionális Tudományok Bizottsága: B nemzetközi
  • SJR Scopus - Multidisciplinary: D1
Azonosítók
Támogatások:
  • Agykérgi funkcionális kapcsolatok(K-134370 OTKA) Támogató: NKFIH
  • (PD-17-125360)
  • (KH-18-130424)
Szakterületek:
  • Tudomány
Adolescent development is not only shaped by the mere passing of time and accumulating experience, but it also depends on pubertal timing and the cascade of maturational processes orchestrated by gonadal hormones. Although individual variability in puberty onset confounds adolescent studies, it has not been efficiently controlled for. Here we introduce ultrasonic bone age assessment to estimate biological maturity and disentangle the independent effects of chronological and biological age on adolescent cognitive abilities. Comparing cognitive performance of female participants with different skeletal maturity we uncover the impact of biological age on both IQ and specific abilities. We find that biological age has a selective effect on abilities: more mature individuals within the same age group have higher working memory capacity and processing speed, while those with higher chronological age have better verbal abilities, independently of their maturity. Based on our findings, bone age is a promising biomarker of adolescent maturity.
Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
2025-04-11 07:07