Az egyetemi nyilvánosság színterei- Közösségek és állampolgári kultúra

Pataki, Gyöngyvér [Pataki, Gyöngyvér (Oktatásszociológia), szerző]

Magyar nyelvű Szaktanulmány (Könyvrészlet) Tudományos
    E tanulmány a fragmentált szocializációs modell keretei között (Szabó I. 2009) kívánja értelmezni a mikroközösségek intézményesülési folyamatait, valamint a közéleti aktivitás formáinak, diszkurzív és társas beágyazottságát. Az elemzés során érdeklődésünk homlokterében az állt miként alakulnak ki a társas integráció elemi formái fiatal felnőttek között, illetve ebből következően hogyan kapcsolódik be a hallgató abba a közéletbe, amelyet a felsőoktatási intézmény felkínál. A hallgatók által kialakított közélet feltárására kvantitatív és kvalitatív módszerek kombinációját alkalmaztam a Debreceni Egyetem két kollégiumában. Többváltozós matematikai módszerekkel elemeztem az értékorientáció, a politikai attitűdök, a csoporthovatartozás és a tevékenységstruktúra összefüggéseit regionális adatbázisok segítségével (HERD 2012 Campus-lét 2010), majd a kapott adatokat kvalitatív elemzéssel mélyítettem el (37 csoportos, 22 félig strukturált, 15 narratív interjú). Az adatok tükrében a fiatal felnőttek intézményekhez fűződő viszonya ambivalensnek bizonyult. A quantitatív és kvalitatív adatok nagyarányú intézményi konformitást, de alacsony szintű intézményi azonosulást tükröznek. Az általam vizsgált kollégisták körében a közösség szerepe valóban felértékelődik az egyéni életút szempontjából. E közösségek azonban olyan szemi-privát, illetve szemi-közterek, amelyekben számos gyakorlat ellehetetleníti a diverzitás és a tolerancia növekedését. Mindez a társas magány jellegzetes mintázataival jár együtt, ami megnehezíti a fiatal felnőttek integrációját a felsőoktatási intézmény világába. Ezért az intézmény állampolgári szocializációs potenciálja az interjúk szerint kihasználatlanul marad.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2025-05-19 23:49