TÉMATERÜLETI KIVÁLÓSÁGI PROGRAM 2020(2020-4.1.1-TKP2020)
A felsőoktatás és a munkaerőpiac illeszkedése fontos követelmény a felsőoktatási intézményekkel
szemben. Ennek mérésére számos megközelítés létezik, jelen tanulmány a frissdiplomások
objektív és szubjektív karriersikerességének befolyásoló tényezőit helyezi középpontba.
Az empirikus kutatás a 2011 és 2014 közötti Frissdiplomás-adatbázis alapján 4515,
gazdaságtudományi területen frissen végzett hallgató válaszainak elemzésére épül.
A karriersikerességet a Diplomás Pályakövető Rendszer változói alapján mind objektív,
mind szubjektív dimenziókat magában foglaló koncepcionális modellel, OLS-regresszió
segítségével mértük. Az eredmények azt mutatják, hogy a végzettek szubjektív szempontból
sikeresebbek, mint objektív szempontból, ami azt jelzi, hogy nem elegendő az objektív
tényezőket vizsgálni, hanem a szubjektív dimenziót is elemezni kell. Ez alapján –
illetve az egyéb befolyásoló tényezők figyelembevételével – a felsőoktatási intézményeknek
nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a szubjektív sikerességet nagyobb mértékben meghatározó
„puha készségek” fejlesztésére.
Journal of Economic Literature (JEL) kód: I23, J24, O15.