A karriersikeresség vizsgálata a gazdálkodási területen frissen végzettek körében

Szabó-Bálint, Brigitta [Szabó-Bálint, Brigitta (Menedzsment), szerző] Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet (PTE / KTK); Sipos, Norbert [Sipos, Norbert (Menedzsment), szerző] Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet (PTE / KTK)

Magyar nyelvű Szakcikk (Folyóiratcikk) Tudományos
Megjelent: KÖZGAZDASÁGI SZEMLE 0023-4346 68 (5) pp. 515-539 2021
  • IV. Agrártudományok Osztálya: A
  • X. Földtudományok Osztálya: A
  • Demográfiai Osztályközi Állandó Bizottság: A hazai
  • Gazdaságtudományi Doktori Minősítő Bizottság: A hazai
  • Nemzetközi és Fejlődéstanulmányok Doktori Bizottság: A hazai
  • Politikatudományi Bizottság: A hazai
  • Regionális Tudományok Bizottsága: A hazai
  • Szociológiai Tudományos Bizottság: B hazai
  • Állam- és Jogtudományi Bizottság: C hazai
Azonosítók
Támogatások:
  • (TKP2020-IKA-08) Támogató: NKFIA
  • TÉMATERÜLETI KIVÁLÓSÁGI PROGRAM 2020(2020-4.1.1-TKP2020)
A felsőoktatás és a munkaerőpiac illeszkedése fontos követelmény a felsőoktatási intézményekkel szemben. Ennek mérésére számos megközelítés létezik, jelen tanulmány a frissdiplomások objektív és szubjektív karriersikerességének befolyásoló tényezőit helyezi középpontba. Az empirikus kutatás a 2011 és 2014 közötti Frissdiplomás-adatbázis alapján 4515, gazdaságtudományi területen frissen végzett hallgató válaszainak elemzésére épül. A karriersikerességet a Diplomás Pályakövető Rendszer változói alapján mind objektív, mind szubjektív dimenziókat magában foglaló koncepcionális modellel, OLS-regresszió segítségével mértük. Az eredmények azt mutatják, hogy a végzettek szubjektív szempontból sikeresebbek, mint objektív szempontból, ami azt jelzi, hogy nem elegendő az objektív tényezőket vizsgálni, hanem a szubjektív dimenziót is elemezni kell. Ez alapján – illetve az egyéb befolyásoló tényezők figyelembevételével – a felsőoktatási intézményeknek nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a szubjektív sikerességet nagyobb mértékben meghatározó „puha készségek” fejlesztésére. Journal of Economic Literature (JEL) kód: I23, J24, O15.
Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
2025-02-08 05:19