A tabletek népszerűsége miatt azok oktatási célú alkalmazására fokozott érdeklődés
jellemző, kiváltképp az iskolák részéről (Wan Hamzah, Yusoff, Ismail és Yacob, 2020).
A mobiltechnológia oktatásban való elterjedése új utakat nyitott meg a tanítás és
a tanulás területén, új modelleket és lehetőségeket kínál a különböző tananyagtartalmak
kezelésére, átadására, melyek közül a legtöbb még mindig fejlődésben van (Galway,
Maddigan és Stordy, 2020). Látható, hogy a mobil eszközök oktatási célú használata
még mindig felfutóban van, ugyanakkor a pedagógusok mobiltechnológiával és mobiltanulással
kapcsolatos tapasztalataira, hátterére vonatkozó ismeretek még mindig korlátozottak
(Nikolopoulou, 2020).
Ehhez kapcsolódóan, a féléves időtartamban folytatott tabletekhez kapcsolódó vizsgálatunk
célja az általános iskolai pedagógusok mobil eszköz-használati hátterének feltérképezése
volt. A kutatásba bevont pedagógusok (N=26) mobil-eszköz-használati háttere kapcsán
azokat a tényezőket igyekeztünk vizsgálni, melyek egyrészt hatással lehettek a tanórákon
alkalmazott pedagógiai-módszertani háttérre, másrészt befolyásolhatták a kutatásunkban
vizsgált tanulók tanulási teljesítményét. A mobil eszköz-használat feltérképezéséhez
ezért kutattuk (1) a mobil eszközökkel való ellátottságot, (2) a mobil eszközök használatának
hosszú távú időtartamát (év), (3) a mobil eszközök napi szintű használatának időtartamát,
valamint (4) az internet-hozzáférés különböző lehetőségeit. A kutatás eredményei egyrészt
rávilágítottak arra, hogy az IKT-t alkalmazó, vagy az iránt nyitott pedagógusok milyen
technológiai háttérrel rendelkeztek a kutatás kezdetén (COVID 19 előtti időszak),
másrészt a technológiahasználat során milyen változások következtek be a féléves vizsgálati
időszakban.
kulcsszavak: tablet, általános iskola, pedagógusok, IKT háttér