Differential recruitment of ventral pallidal e-types by behaviorally salient stimuli during Pavlovian conditioning

Hegedüs, P. [Hegedüs, Panna (Idegtudomány), szerző] Lendület Rendszer-Neurobiológia Kutatócsoport (KOKI); Doktori Iskola (SE); Heckenast, J.; Hangya, B. ✉ [Hangya, Balázs (Neurobiológia), szerző] Lendület Rendszer-Neurobiológia Kutatócsoport (KOKI)

Angol nyelvű Szakcikk (Folyóiratcikk) Tudományos
Megjelent: ISCIENCE 2589-0042 24 (4) Paper: 102377 , 40 p. 2021
  • SJR Scopus - Multidisciplinary: D1
Azonosítók
Támogatások:
  • European Research Council(ERC, 715043)
  • Magyar Tudományos Akadémia(LP2015-2/2015)
  • Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Hivatal(NKFIH, K135561)
  • Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Hivatal(KH125294)
  • Ministry for Innovation and Technology(ÚNKP-20-3-II)
  • Az orvos-, egészségtudományi- és gyógyszerészképzés tudományos műhelyeinek fejlesztése(EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00009) Támogató: EFOP-VEKOP
Szakterületek:
  • Idegtudományok (benne pszichofiziológia)
The ventral pallidum (VP) is interfacing striatopallidal and limbic circuits, conveying information about salience and valence crucial to adjusting behavior. However, how VP neuron populations with distinct electrophysiological properties (e-types) represent these variables is not fully understood. Therefore, we trained mice on probabilistic Pavlovian conditioning while recording the activity of VP neurons. Many VP neurons responded to punishment (54%), reward (48%), and outcome-predicting auditory stimuli (32%), increasingly differentiating distinct outcome probabilities through learning. We identified e-types based on the presence of bursts or fast rhythmic discharges and found that non-bursting, non-rhythmic neurons were the most sensitive to reward and punishment. Some neurons exhibited distinct responses of their bursts and single spikes, suggesting a multiplexed coding scheme in the VP. Finally, we demonstrate synchronously firing neuron assemblies, particularly responsive to reinforcing stimuli. These results suggest that electrophysiologically defined e-types of the VP differentially participate in transmitting reinforcement signals during learning. © 2021 The Author(s)
Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
2025-04-28 03:11