A mediterrán térségbe áramló magyar (diák) munkaerő – mozgatórugók és gazdasági hatások

Pásztor, Judit [Andres-Pasztor, Judith Glenda (cross-cultural ma...), szerző]

Magyar nyelvű Absztrakt / Kivonat (Könyvrészlet) Tudományos
    Azonosítók
    Az Európai Unió megteremtette az Y generáció, vagyis a mai huszonévesek számára annak lehetősé-gét, amit az előttük lévő generációk még nem élvezhettek: az országok közötti szabad mozgás ado-mányát. Magyarország 2004-es EU-s csatlakozása óta többet, távolabbra és bátrabban lépünk: legyen szó nyaralásról, továbbtanulási lehetőségekről, munkavállalási tendenciákról vagy hazai cégek nem-zetközi piacra lépéséről. A mobilitás mindennapjaink részévé vált, összefonódva a globalizáció jelenségével és a technoló-giai fejlődéssel. Az Y generáció tagjai számára már az élet szerves része új országok és kultúrák felfedezése – és mivel ez a digitális nemzedék már „real time” posztolja a Facebook-on élményeit, így észrevétlenül is formálja társai elvárásait és jövőbeli terveit. Az Y generáció az Európán belüli mobilitás egyik szimbóluma – könnyen kommunikál idegen nyelveken, lazán kötődik, könnyen változtat és a „kimaradás félelme” (FoMO) vezérli. A „Fear of Missing Out” kifejezés, mint egy egész generációt mozgató pszichológiai jelenség, hűen tükrözi, mi-lyen mélyen gyűrűzött be a fogyasztói társadalom üzenete az életünkbe: „vágyd, szerezd meg, majd posztold, vagy kimaradsz és lemaradsz” Az Európai Unió egyik alapelve a munkaerő szabad áramlása. Ha mindezt a 18-25 közötti korosz-tályra vetítjük, akkor előtérbe kerülnek azok a diákcsereprogramok (pl. Erasmus+) és nemzetközi diákszervezetek (ESN, Aiesec, stb), melyek szervezett kereteken belül segítik a külföldi szakmai ta-pasztalatszerzést. A korosztály tanulmányai miatt jellemzően a nyári szünetben tud munkát vállalni. Ez az időszak kellőképpen hosszú egy nyaraláshoz képest, de nem olyan fenyegetően komoly lépés, mint a letele-pedési szándékkal történő kivándorlás. A nyári hónapok alatt meginduló fiatal munkaerő elsősorban a déli, mediterrán területeket célozza meg, a hozzá kapcsolódó pozitív képzettársítások és a célorszá-gok szezonális munkaerő felszívó képessége miatt. Jelen dolgozatban bemutatásra kerülnek a nemzetközi mobilitással összefüggésben az Y generáció jellemzői, az őket vezérlő pszichológiai hatások; a mobilitást lehetővé tévő európai intézményrend-szer és támogatási formái, a versenyszféra idekapcsolódó szolgáltatásai és a mediterrán fogadócégek toborzási stratégiái és gazdasági érdekei egyaránt. A kutatás eredményeképpen megismerhetjük a mobilitással összefüggően az Y generáció mozgatórugóit és a fogadó vállalatok által konkretizált gazdasági előnyöket is.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2025-02-08 20:42