Z generáció online: közösségi média használat, FoMO és a társas kapcsolatok közötti összefüggések

Pásztor, Judit [Andres-Pasztor, Judith Glenda (cross-cultural ma...), szerző] Szervezési és Vezetési Intézeti Tanszék (PE / GTK / MI); Bak, Gerda [Bak, Gerda (Közösségi média, ...), szerző] Szervezési és Vezetési Intézeti Tanszék (PE / GTK / MI)

Magyar nyelvű Absztrakt / Kivonat (Könyvrészlet) Tudományos
    Az egyik alapvető emberi hajtóerő, hogy mind szeretnénk tartozni valahová: egy közösséghez, csoporthoz, vagy akár egy másik emberhez. Elég csak ötven évre visszatekintenünk ahhoz, hogy hatalmas változást vegyünk észre abban, hogyan kommunikálunk egymással. A papíralapú, az országot napok alatt átszelő levelektől eljutottunk az azonnali üzenetküldés világába. A technológiai fejlődés alapjaiban rengette meg kommunikációs szokásainkat. Napjaink kommunikációs színterei közül kiemelkednek a közösségi média platformok (Facebook, Instagram, Twitter, stb), melyek lassan egy „párhuzamos valóságként” szövik be mindennapjainkat. Hatványozottan igaz mindez, ha a késői Y generáció tagjairól beszélünk, vagy ha a digitális világba belecseperedő Z generációt nézzük. Hozzájuk kapcsolódik a FoMO jelensége is, ami nem más, mint egyfajta szorongás, félelem attól, hogy kimaradnak valamiből. Tanulmányunkban a közösségi média használat intenzitását, a kimaradástól való félelmet (FoMO) és a szociális kapcsolatok, valamint a jólét összefüggéseit vizsgáltuk kvantitatív eszközökkel. Hipotézisünk szerint a FoMO indirekt módon, de hozzájárul a szociális kapcsolatok építéséhez, a közösségi média használat fokozása révén. Szakirodalmi forrásokra alapozott, validált mérőeszközökből létrehozott kérdőív segítségével mértük fel a Z generációs magyar fiatalok közösségi média fogyasztási szokásait, kortárs kapcsolataik milyenségét, FoMO szintjüket és általános pszichológiai jólétüket. Kutatási eredményeink alátámasztják feltételezésünket, miszerint a FoMO ösztönző erőként hathat és a fokozott közösségi média használat által, közvetve, de elősegítheti az újabb kapcsolatok kialakulását. Az erősebb kapcsolati háló pedig pozitívan hat a fiatalok pszichológiai jólétére. Az eredmények hozzájárulhatnak a fiatalok közösségi média használatának mélyebb megismeréséhez, és a FoMO jelenségének elterjedtségéről és a Z generáció kortárs kapcsolatairól is pontosabb képet kaphatunk általa. Mivel a Z generáció egyre nagyobb százalékban képviselteti magát a munkahelyeken, ezért társas kapcsolataik, motivációik megismerése és az általános jóllétükre ható tényezők szervezeti szempontból is kiemelkedő jelentőséggel bírnak.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2025-04-27 17:35