Az elmúlt évtizedben az infokommunikációs technológiák fejlődése, valamint a mobiltechnológiák
és a Web 2.0 széles körű elterjedése elősegítette a sharing economy vagy
megosztáson alapuló gazdaság széles körű elterjedését és új szolgáltatóipari szereplők
megjelenését. A megosztáson-alapuló gazdaság által az egyik leginkább érintett ágazatnak
a
turizmus és a vendéglátóipar területe tekinthető, ahol az Airbnb – a legjelentősebb
P2P
szállásmegosztó platform – rövid idő alatt versenyképes alternatívája lett a hoteleknek,
panzióknak
és hosteleknek is, komoly versenytársat teremtve hagyományos szállásadó szektornak.
Ennek
következtében a turisták szállásválasztási motivációjának megértése mind gyakorlati,
mind
elméleti szempontból is kritikus jelentőségűvé vált. Tanulmányunkban arra keressük
a választ,
hogy milyenek a magyarországi turisták utazási szokásai, és mely tényezők motiválják
őket abban,
hogy a hagyományos szállásadás helyett az Airbnb platformján hirdetett szállásokat
válasszák.
Kutatásunk során online kérdőíves kutatást végeztünk, mely során 829 darab kérdőív
került
kitöltésre. Eredményeink azt mutatják, hogy a kitöltök több mint 35 százaléka igénybe
vette már
az Airbnb szolgáltatásait és a fő befolyásoló tényezőknek a szállás ára és elhelyezkedése
bizonyult,
míg a legkisebb hatást a szállásról megtekinthető képek száma, valamint a szállásadóról
elérhető
személyes információ gyakorolta