Pályakezdő diplomások. Az első állástalálás képzési területi különbségei és az oktatási intézmény hatása

Bartus, Tamás [Bartus, Tamás (Szociológia), szerző] Szociológia és Társadalompolitika Tanszék (BCE / KSZI); Róbert, Péter [Róbert, Péter (Szociológia), szerző] Szociális Tanulmányok és Szociológia Tanszék (SZE / AK)

Magyar nyelvű Tudományos Szakcikk (Folyóiratcikk)
Megjelent: EDUCATIO 1216-3384 1419-8827 28 (4) pp. 783-802 2019
  • Irodalomtudományi Bizottság: A
  • Pedagógiai Tudományos Bizottság: A
  • Pszichológiai Tudományos Bizottság: A
  • Szociológiai Tudományos Bizottság: A hazai
  • Regionális Tudományok Bizottsága: B hazai
  • Demográfiai Osztályközi Állandó Bizottság: C hazai
Azonosítók
Tanulmányunkban nappali tagozaton, BA vagy MA szinten abszolutóriumot szerzett hallgatók esetében vizsgáljuk az első állás megszerzését. Hipotéziseink szerint jobb ki-látásokra számíthatnak 1) a mesterszakon, illetve 2) a számítástechnikai, műszaki te-rületen végzettek, 3) a felsőoktatási intézmény hatása pedig a bölcsészettudományi, gazdaságtudományi, társadalomtudományi területeken a legerősebb. Hipotéziseinket a Diplomás Pályakövetési Rendszer 2011–2015 hullámaival teszteljük. Eredményeink szerint 1) az MA vagy osztatlan képzést végzettek nagyobb eséllyel és gyorsabban talál-ják meg az első állást; 2) a legjobb elhelyezkedési esélyekkel az informatikai és a peda-gógus területen végzettek rendelkeznek; 3) a gazdaságtudományi, a művészeti és a tár-sadalomtudományi képzési területeken az intézmény is jelentős mértékben befolyásolja az elhelyezkedési esélyeket. Az eredmények azt sugallják, hogy a diplomások képzése és a diplomás munkaerő iránti kereslet nem illeszkedik tökéletesen.
Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
2021-10-22 05:53