{ "labelLang" : "eng", "responseDate" : "2024-03-28 10:23", "content" : { "otype" : "Thesis", "mtid" : 31196367, "status" : "APPROVED", "published" : true, "comment" : "http://disszertacio.uni-eszterhazy.hu/78/", "unhandledTickets" : 0, "deleted" : false, "lastRefresh" : "2022-03-09T11:29:26.608+0000", "lastModified" : "2020-12-23T09:35:16.484+0000", "created" : "2020-02-25T19:36:32.551+0000", "creator" : { "otype" : "Author", "mtid" : 10054826, "link" : "/api/author/10054826", "label" : "Réka Könczey (Neveléstudomány, ökológia)", "familyName" : "Könczey", "givenName" : "Réka", "published" : true, "oldId" : 10054826, "snippet" : true }, "lastDuplumOK" : "2022-06-08T23:35:04.202+0000", "lastDuplumSearch" : "2022-06-08T23:35:04.202+0000", "core" : true, "citation" : true, "type" : { "otype" : "PublicationType", "mtid" : 28, "link" : "/api/publicationtype/28", "label" : "Thesis", "code" : 28, "otypeName" : "Thesis", "listPosition" : 8, "published" : true, "oldId" : 28, "snippet" : true }, "subType" : { "otype" : "SubType", "mtid" : 9, "link" : "/api/subtype/9", "label" : "PhD (Thesis)", "name" : "PhD", "nameEng" : "PhD", "docType" : { "otype" : "PublicationType", "mtid" : 28, "link" : "/api/publicationtype/28", "label" : "Thesis", "code" : 28, "otypeName" : "Thesis", "listPosition" : 8, "published" : true, "oldId" : 28, "snippet" : true }, "listPosition" : 867, "published" : true, "oldId" : 9, "snippet" : true }, "category" : { "otype" : "Category", "mtid" : 1, "link" : "/api/category/1", "label" : "Scientific", "published" : true, "oldId" : 1, "snippet" : true }, "languages" : [ { "otype" : "Language", "mtid" : 10001, "link" : "/api/language/10001", "label" : "Hungarian", "name" : "Magyar", "nameEng" : "Hungarian", "published" : true, "oldId" : 1, "snippet" : true } ], "firstAuthor" : "Könczey, Réka", "authorships" : [ { "otype" : "PersonAuthorship", "mtid" : 90770660, "link" : "/api/authorship/90770660", "label" : "Könczey, Réka [Könczey, Réka (Neveléstudomány, ...), author] Graduate School of Education Science (EKF / DI)", "listPosition" : 1, "share" : 1.0, "first" : true, "last" : false, "author" : { "otype" : "Author", "mtid" : 10054826, "link" : "/api/author/10054826", "label" : "Réka Könczey (Neveléstudomány, ökológia)", "familyName" : "Könczey", "givenName" : "Réka", "published" : true, "oldId" : 10054826, "snippet" : true }, "familyName" : "Könczey", "givenName" : "Réka", "authorTyped" : true, "editorTyped" : false, "otherTyped" : false, "type" : { "otype" : "AuthorshipType", "mtid" : 1, "link" : "/api/authorshiptype/1", "label" : "Author", "code" : 0, "published" : true, "oldId" : 0, "snippet" : true }, "published" : false, "snippet" : true } ], "title" : "A kiemelt európai jelentőségű természeti értékek jelenléte a köznevelésben és a környezeti nevelésben, illetve kapcsolódása a biodiverzitás tanításához", "identifiers" : [ { "otype" : "PublicationIdentifier", "mtid" : 16788825, "link" : "/api/publicationidentifier/16788825", "label" : "DOI: 10.15773/EKE.2020.005", "source" : { "otype" : "PlainSource", "mtid" : 6, "link" : "/api/publicationsource/6", "label" : "DOI", "type" : { "otype" : "PublicationSourceType", "mtid" : 10001, "link" : "/api/publicationsourcetype/10001", "label" : "DOI", "mayHaveOa" : true, "published" : true, "snippet" : true }, "name" : "DOI", "nameEng" : "DOI", "linkPattern" : "https://doi.org/@@@", "publiclyVisible" : true, "published" : true, "oldId" : 6, "snippet" : true }, "idValue" : "10.15773/EKE.2020.005", "realUrl" : "https://doi.org/10.15773%2FEKE.2020.005", "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "PublicationIdentifier", "mtid" : 17129968, "link" : "/api/publicationidentifier/17129968", "label" : "EKE DPR: 78", "source" : { "otype" : "SwordSource", "mtid" : 158, "link" : "/api/publicationsource/158", "label" : "EKE DPR", "type" : { "otype" : "PublicationSourceType", "mtid" : 10007, "link" : "/api/publicationsourcetype/10007", "label" : "Repozitórium", "mayHaveOa" : true, "published" : true, "snippet" : true }, "name" : "EKE DPR", "linkPattern" : "http://disszertacio.uni-eszterhazy.hu/@@@", "publiclyVisible" : true, "published" : true, "oldId" : 158, "snippet" : true }, "oaType" : "GREEN", "oaFree" : true, "idValue" : "78", "realUrl" : "http://disszertacio.uni-eszterhazy.hu/78", "published" : false, "snippet" : true } ], "publishers" : [ { "otype" : "Publisher", "mtid" : 114000, "link" : "/api/publisher/114000", "label" : "Eszterházy Károly Egyetem", "name" : "Eszterházy Károly Egyetem", "published" : true, "snippet" : true } ], "firstPageOrInternalIdForSort" : "", "pageLength" : 178, "publishedYear" : 2020, "abstractText" : "A dolgozat leíró kutatást mutat be a biológiai változatosságnak az 5–18 éves korban történő tanulását, megértését befolyásoló tényezőkről, elsősorban a 14–18 éves korosztályra fókuszálva, Magyarországon, valamint az új típusú biodiverzitás-védelmi rendszer, az európai Natura 2000 rendszer pedagógiai jelentőségét is értékeli. A rendszerben rejlő tanulási lehetőségeket komplex tanulási-tanítási segédeszköz készlet (Natúrázzunk! sorozat) közösségi, sokszereplős fejlesztési folyamatával segítette a jelölt, melyben a természetvédelmi, nem pedagógus végzettségű szakem-berek számára is fontos tapasztalati tanulást vezetett.\nÚjra és újra szembesülünk a változatosság fogalmának leggyakoribb köznyelvi, gyermekies értel-mezésével: annak a fajlistákra szűkítésével. Az elvégzett vizsgálatok közül a dokumen¬tumelemzés iga¬zol¬ta, hogy a középiskolai biológiatanároktól elvárható a biológiai diverzitásnak a sokfé-leségnél (a féleségek sokaságánál és különlegességénél) mélyebb jellemzőjének, a féleségek töme-ges¬ségének ismerete és hatékony tanítása. A 2017-től hatályos érettségi köve¬telmény¬rendszer, illet¬ve két kivétellel a megvizsgált tankönyvek már nem adnak lehetőséget a fogalom felületes ér-tel¬mezésére, félreértésére. \nA fogalomalkotás folyamatában fontosak a korai tapasztalatok az élővilág sokféleségéről, például az egyes közösségek, fajok vagy változatok különlegességéről. Ezek a köznevelés minden szintjén, és sokféle tanulási helyzetben meg is jelennek. A középiskolai biológiaoktatásban azonban az egy¬di¬menziós (tömegességi adatot nem rögzítő) faj¬listák már nem segítik a fogalom megértését, és akár egy egyszerű biodiverzitás-index-számítási feladathoz képest is: öncélúak. A terepi kör¬nye¬zeti nevelésben alkalmazott, megvizsgált néhány bio¬di¬verzitás-vonatkozású program közül a Vadon¬leső és a MÉTA program a leginkább alkalmas a fajgazdagság és a biodiverzitás (különb¬ségeinek) tanulására. A munkáltatói véleményvizsgálat alapján a terepi környezeti nevelők irá¬nyába megfogalmazott munkáltatói elvárások között alig érhető tetten a biodiverzitás mértékével kapcsolatos elvárás. A munkahelyi vezetők inkább az attitűdformálást, -megerősítést, az élmény¬pedagógia támogatását, és – ritkáb¬ban – az aktív természetvédelmi munkát, bevonást tartják hasz¬nos terepi környezeti nevelői tulajdonságnak.\nAz óvo¬dák régiónként kissé eltérő gyakorisággal, 12–22%-ban évente viszik erdei óvodába a gyerme¬keket. 38–43%-uk jelez hetente rövid kirándulásokat vagy sétát. Kirándulni az iskolák 51–71%-a évente, 10–24%-a soha nem viszi tanulóit. Erdei iskolát 29–45%-ban szerveznek. A termé¬szeti értékekre építő nevelési gyakorlatok elismertsége és alkalmazása minden vizsgált didak¬tikai eszköz esetében, illetve a természeti értékek ismertsége az öko¬címes intézmények (zöld óvodák, ökoiskolák) körében országszerte szignifikánsan jellemzőbb. A kérdőíves adatfelvétel intézmény¬típusokra és régiókra reprezentatív volt. A legnagyobb hatásúnak tartott szabadtéri, természeti kör¬nye¬zetben zajló tanulásszervezést (melyre a tanulók is vágynak a fókuszcsoportos vizsgálatok szerint,) még az ökopedagógiai címmel rendelkező intézmények is a legritkábban alkalmazták a vizsgált módszerek közül. \nA Natura 2000 rendszer 2015-re említés szintjén megjelent a biológiatankönyvekben (7. és 10. osztályban), alapvetően természetvédelmi-területvédelmi tartalommal. Az ekkor Magyaror¬szá¬gon már 10 éve működő rendszer által nyújtott tapasztalati tanulási lehetőségre és helyi-közösségi kap¬cso¬lódási pontokra a formális oktatás alig épített. Egyéb tanulási helyzetekben (táborban, kirán¬duláson) a téma természetvédő szervezeteknek és nemzeti parkoknak köszön¬¬hetően megjelent, leg¬¬gyak¬rab¬ban annak – a laikusok és tanulók számára kevéssé motiváló – jogszabályi bemuta¬tásaként. A régiókra és oktatás-intézménytípusokra reprezentatív országos véleményvizsgálat alap¬ján a Natura 2000 európai természetvédelmi eszköz emblémáját a kérdezettek 24,7%-a ismeri 2016-ban.", "subjects" : [ { "otype" : "Classification", "mtid" : 12831, "link" : "/api/classification/12831", "label" : "Education, general (including training, pedagogy, didactics)", "published" : true, "snippet" : true } ], "digital" : null, "printed" : null, "collaboration" : "NATIONAL", "sourceYear" : 2020, "foreignEdition" : false, "foreignLanguage" : false, "fullPublication" : false, "conferencePublication" : false, "nationalOrigin" : true, "missingAuthor" : false, "oaType" : "GREEN", "oaCheckDate" : "2022-03-09", "oaFree" : true, "oaLink" : "http://disszertacio.uni-eszterhazy.hu/78", "citationCount" : 0, "citationCountUnpublished" : 0, "citationCountWoOther" : 0, "independentCitCountWoOther" : 0, "nationalOriginCitationCount" : 0, "foreignEditionCitationCount" : 0, "doiCitationCount" : 0, "wosCitationCount" : 0, "scopusCitationCount" : 0, "wosScopusCitationCount" : 0, "wosScopusCitationCountWoOther" : 0, "wosScopusIndependentCitationCount" : 0, "wosScopusIndependentCitationCountWoOther" : 0, "independentCitationCount" : 0, "selfCitationCount" : 0, "unhandledCitationCount" : 0, "citingPubCount" : 0, "independentCitingPubCount" : 0, "citingPubCountWoOther" : 0, "independentCitingPubCountWoOther" : 0, "unhandledCitingPubCount" : 0, "citedPubCount" : 6, "citedCount" : 6, "references" : [ { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598806, "link" : "/api/reference/2598806", "label" : "1. A Nemzeti alaptanterv tervezete. (2018. augusztus 31.).", "listPosition" : 1, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598807, "link" : "/api/reference/2598807", "label" : "2. Agrárminisztérium. „A biológiai sokféleség megőrzésének nemzeti stratégiája - Félidős értékelés.” 2019. április. 16-18.", "listPosition" : 2, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598808, "link" : "/api/reference/2598808", "label" : "3. Albert, Judit, és mtsai. „Környezeti Nevelési Program 2003-2008 (tervezet).” SULINOVA, KÖNKOMP, 2004.", "listPosition" : 3, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598809, "link" : "/api/reference/2598809", "label" : "4. Angyal, Zsuzsanna, Mariann Makádi, és Erzsébet Tóth. A természetismeret-környezettan és más szakos tanárok képzéséhez és továbbképzéséhez is használható digitális foglalkozástervek, projekttervek a környezetvédelem és fenntarthatóság témában. Budapest: ELTE TTK, 2015.", "listPosition" : 4, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598810, "link" : "/api/reference/2598810", "label" : "5. Balázsi, Ildikó, Róbert Schumann, Balázs Szalay, és Ildikó Szepesi. TIMSS 2007 - Összefoglaló jelentés a 4.és 8. évfolyamos tanulókképességeiről matematikából és természettudományokból. Oktatási Hivatal, 2008, 45-73. és 119-122. oldalak.", "listPosition" : 5, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598811, "link" : "/api/reference/2598811", "label" : "6. Báskayné Gellér, Zita. „Környezet- és természetvédelmi oktatóközpontok Magyarországon.” Iskolakultúra 13-14. (1993): 126-131.", "listPosition" : 6, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598812, "link" : "/api/reference/2598812", "label" : "7. Baumgärtner, Stefan. „Measuring the diversity of what? And for what purpose? - A concceptual comparison of ecological and economic biodiversity indices.” SSRN (University of Heidelberg), 2006.", "listPosition" : 7, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598813, "link" : "/api/reference/2598813", "label" : "8. Benedek, Zsófia. „Biodiverzitás-indikátorok a döntéshozatalban: a jelenleg népszerű indexek kritikai áttekintése és megoldási javaslatok.” (BCE) 2012.", "listPosition" : 8, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598814, "link" : "/api/reference/2598814", "label" : "9. Both, Mária, és mtsai. Szakiskolai közismereti tankönyv 10. FI-511011001/1. EKE OFI, 2016.", "listPosition" : 9, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598815, "link" : "/api/reference/2598815", "label" : "10. Bőhm, András. Nemzetközi jelentőségű vizes élőhelyek ökológiai jellegének változása Maygarországon. NYME RGYDI, 2011.", "listPosition" : 10, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598816, "link" : "/api/reference/2598816", "label" : "11. Brudtland Bizottság. Közös jövőnk. Szerkesztette: Miklós Persányi. Budapest: Mezőgazdasági K., 1988.", "listPosition" : 11, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598817, "link" : "/api/reference/2598817", "label" : "12. Carson, Rachel Louise. Silent Spring. Boston: Houghton Mifflin, 1962.", "listPosition" : 12, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598818, "link" : "/api/reference/2598818", "label" : "13. Chikán, Éva, András Fernengel , Erika Fodor, András Kéri , Ágnes Schróth, és Judit Heszlényi Szászné. Környezettan szakmódszertani jegyzet. ELTE, 2015.", "listPosition" : 13, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598819, "link" : "/api/reference/2598819", "label" : "14. Chyzer, Kornél. A magyar orvosok és természetvizsgálók vándorgyűléseinek története 1840-től 1890-ig. Sátoraljaújhely: \"Zemplén\" Műintézet, 1890.", "listPosition" : 14, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598820, "link" : "/api/reference/2598820", "label" : "15. COP of CBD. „COP 10. X/2. Decision - Strategic Plan for Biodiversity 2011-2020.” Aichi - Nagoya: COP CBD, 2010.", "listPosition" : 15, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598821, "link" : "/api/reference/2598821", "label" : "16. Czippán, Katalin. „A fenntarthatóságra nevelés céljai és feladatai Magyarországon - Vitaanyag az OGy FFB által létrehozott Fenntarthatóságra Nevelés Kerekasztal számára.” 2011.", "listPosition" : 16, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598822, "link" : "/api/reference/2598822", "label" : "17. —. „Gondolatok a Fenntarthatóságra Oktatás és Kommunikáció Stratégiájához (FOKOS). (Kézirat).” A Környezettudományi Központ Megbízásából., 2003.", "listPosition" : 17, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598823, "link" : "/api/reference/2598823", "label" : "18. Czippán, Katalin. „Környezeti Nevelési és Kommunikációs Programiroda 2000-2005.” In A magyar környezeti nevelés története - a civil törekvések fényében, szerző: Judit (szerk) Vásárhelyi. Budapest: MKNE, 2012.", "listPosition" : 18, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598824, "link" : "/api/reference/2598824", "label" : "19. Csobod, Éva. „Környezeti nevelés a Nemzeti alaptantervben és a helyi tantervekben.” Új Pedagógiai Szemle (OFI) 10. (1996): 70-72.", "listPosition" : 19, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598825, "link" : "/api/reference/2598825", "label" : "20. Csoma, Gyula. „Legyen a környezetvédelem az általános műveltség része.” In Környezetvédelem a közoktatásban. Budapest: OPI, 1987.", "listPosition" : 20, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598826, "link" : "/api/reference/2598826", "label" : "21. Csonka, Sándor. „Természeti szabad explorációs élmények szerepe a magyar közoktatásban.” OxIPO : Interdiszciplináris E-folyóirat, 2019: 51-65.", "listPosition" : 21, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598827, "link" : "/api/reference/2598827", "label" : "22. Déri, Andrea. „Az aktív, élményközpontú, holisztikus módszerek megjelenése a magyar környezeti nevelésben – 1991.” In A magyar környezeti nevelés története a civil törekvések fényében, szerkesztette: Judit Vásárhelyi. Budapest: MKNE, 2012.", "listPosition" : 22, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598828, "link" : "/api/reference/2598828", "label" : "23. DG. Environment. Final Report for the Assessment of the 6th Environment Action Programme. Berlin and Brussels: Ecologic Institute, 2011.", "listPosition" : 23, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598829, "link" : "/api/reference/2598829", "label" : "24. Elemér, Kelemen. A tanító a történelem sodrában - Tanulmányok a magyar tanítóság 19-20. századi történetéből. Iskolakultúra könyvek. kötet. 32. kötet. Pécs: Iskolakultúra, 2007.", "listPosition" : 24, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598830, "link" : "/api/reference/2598830", "label" : "25. EU. „EU Biodiversity Strategy to 2020 (COM(2011) 244 final).” 2011.", "listPosition" : 25, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598831, "link" : "/api/reference/2598831", "label" : "26. EU Tanácsa. „A Tanács 2010. november 19-i következtetései a fenntartható fejlődést szolgáló oktatásról.” Az Európai Únió Hivatalos Lapja. Brüsszel: EU, 2010.", "listPosition" : 26, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598832, "link" : "/api/reference/2598832", "label" : "27. European Environmental Agency. Sate of Nature 2020. Copenhagen: EEA, 2019, kézirat.", "listPosition" : 27, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598833, "link" : "/api/reference/2598833", "label" : "28. Falus, Iván szerk. Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Budapest: Műszaki Könyvkiadó, 2004.", "listPosition" : 28, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598834, "link" : "/api/reference/2598834", "label" : "29. Fehér, Katalin. „A környezeti nevelés története Magyarországon (1777-1868).” In A környezeti nevelés gyökerei Magyarországon. Adalékok \"Az ember és környezete\" - témakör oktatásának hazai műltjából, szerző: István Simon, Katalin Mészáros, Katalin Fehér, & Ágota Müllerné Seres, szerkesztette: Tibor Horváth, & Péter Havas, 17-58. Budapest: Körlánc, 1996.", "listPosition" : 29, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598835, "link" : "/api/reference/2598835", "label" : "30. Fletcher, Robert. „Connection with nature is an oxymoron: A political ecology of \"nature-deficit disorder\".” Journal of Environmental Education 48, 4. szám (2017): 226-233.", "listPosition" : 30, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598836, "link" : "/api/reference/2598836", "label" : "31. Franyó, István. „A környezeti és az egészséges életmódra nevelés a biológia kerettantervekben.” In Biológiai műveltségünk. Biológiatanításunk problémái 1980-2000, szerző: István Franyó. Pécs: Iskolakultúra, 2004.", "listPosition" : 31, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598837, "link" : "/api/reference/2598837", "label" : "32. Füzné, Koszó Mária. „A BEAGLE Program. Fákat vallató fiatalok.” Természetbúvár. 65. (2012): 40-41.", "listPosition" : 32, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598838, "link" : "/api/reference/2598838", "label" : "33. Gaál, Balázs. „\"Aki az állattal kegyetlen, nem lehet emberséges ember\": Ponori Thewrewk Emil és az állatvédelem a régi görögöknél.” Antik Tanulmányok LVI (2012): 17-63.", "listPosition" : 33, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598839, "link" : "/api/reference/2598839", "label" : "34. Gál, Béla. Biológia 12. (gimn) MS-2643. Mozaik, 2019.", "listPosition" : 34, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598840, "link" : "/api/reference/2598840", "label" : "35. Gamero, A., és mtsai. „Tracking Progress Toward EU Biodiversity Strategy Targets: EU Policy Effects in Preserving its Common Farmland Birds.” Szerkesztette: A. Báldi. Conxefrvatuon Letters, July/August 2017: 395-402.", "listPosition" : 35, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598841, "link" : "/api/reference/2598841", "label" : "36. Gimesi, László. „Adatbányászati és térinformatikai módszerek biológiai és meteorológiai alkalmazásokkal (Doktori értekezés).” Óbudai Egyetem, AIDI, 2011.", "listPosition" : 36, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598842, "link" : "/api/reference/2598842", "label" : "37. Gregor, y Richard D, és mtsai. „Developing indicators for European birds.” Phil. Trans. R. Soc. B 360, 1454. szám (2005).", "listPosition" : 37, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598843, "link" : "/api/reference/2598843", "label" : "38. Haraszthy, László. „Természetvédelmi alapvetés: Natura 2000.” In Natúrázzunk! Natura 2000 kézikönyv ökoiskola-pedagógusoknak, szerző: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 5-19. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2016.", "listPosition" : 38, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598844, "link" : "/api/reference/2598844", "label" : "39. Havas, Péter. A környezeti nevelés gyökerei Magyarországon - adalékok az \"ember és környezete\" témakör oktatásának hazai múltjából, XVIII-XX. század. Budapest: Körlánc, 1996.", "listPosition" : 39, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598845, "link" : "/api/reference/2598845", "label" : "40. Havas, Péter, Nikolett Széplaki, és Attila Varga. „A környezeti nevelés magyarországi gyakorlata.” Új Pedagógiai Szemle (OKI), január 2004.", "listPosition" : 40, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598846, "link" : "/api/reference/2598846", "label" : "41. Herman, Ottó. Az állatok joga. Budapesti Állatvédő Egyesület II. kiadványa. kötet, in Az állatok védelme, Budapest: Franklin Társulat, 1883.", "listPosition" : 41, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598847, "link" : "/api/reference/2598847", "label" : "42. Hill, Katalin, és Zita Bauer. „A fenntarthatóságra nevelés jegyében megvalósuló szakmai gyakorlat az ELTE TÓK-on. .” Gyermeknevelés 2. évf., 1. szám. szám (2014): 57-64.", "listPosition" : 42, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598848, "link" : "/api/reference/2598848", "label" : "43. Horváth, Zsolt. „Civil közélet és a társadalmi szervezetek.” In Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia - Alapvetés, szerk: Judit Vásárhelyi. Budapest: Magyar Környezeti Nevelési Egyesület, 2010.", "listPosition" : 43, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598849, "link" : "/api/reference/2598849", "label" : "44. Horváth, Zsuzsanna, és Judit Lukács. „A kétszintű érettségi vizsga.” Új Pedagógiai Szemle, 2005.", "listPosition" : 44, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598850, "link" : "/api/reference/2598850", "label" : "45. Horváthné Papp, Ibolya. „Globalitástól lokalitásig.” In A magyar környezeti nevelés története a civil törekvések fényében, szerkesztette: Judit Vásárhelyi. Budapest: MKNE, 2012.", "listPosition" : 45, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598851, "link" : "/api/reference/2598851", "label" : "46. IPBES. „Report of the Plenary of the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services on the work of seventh session.” Global assessment report on biodiversity and ecosystem services of the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. Bonn: IPBES Secretary, 2019.", "listPosition" : 46, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598852, "link" : "/api/reference/2598852", "label" : "47. Izsák, János. Bevezetés a biológiai diverzitás mérésének módszertanába. Bp: Scientia, 2001.", "listPosition" : 47, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598853, "link" : "/api/reference/2598853", "label" : "48. Juhász Nagy, Ágnes. „A Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő története.” é.n. (2015).", "listPosition" : 48, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598854, "link" : "/api/reference/2598854", "label" : "49. Juhász-Nagy, Pál. Az eltűnő sokféleség. Budapest: Scientia, 1993.", "listPosition" : 49, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598855, "link" : "/api/reference/2598855", "label" : "50. Kárász, Imre. „A környezeti nevelés története, céljai és eszközei.” In Környezeti nevelés és tudatformálás, szerk: János Mika, & Ilona Pajtókné Tari. Eger: Líceum Kiadó, 2015.", "listPosition" : 50, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598856, "link" : "/api/reference/2598856", "label" : "51. Kárász, Imre. „A környezeti oktatóközpontok szerepe és lehetőségei a környezeti nevelésben.” Acta Acad Agriensis, Sectio Pericemonologica XXXVIII-XXXIX. (2012): 3-24.", "listPosition" : 51, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598857, "link" : "/api/reference/2598857", "label" : "52. Kárász, Imre. Együtt az élhető környezetért. Eger: KOKOSz, 2011, 42.", "listPosition" : 52, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598858, "link" : "/api/reference/2598858", "label" : "53. Kárász, Imre. „Lehetőségek és korlátok a felsőoktatásban - a környezeti képzés reformja.” In A fenntarthatóságra oktatás-nevelés gyakorlata - egri példák, szerző: Imre Kárász, szerkesztette: Imre Kárász, 34-43. Eger: Tűzliliom Egyesület, 2007.", "listPosition" : 53, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598859, "link" : "/api/reference/2598859", "label" : "54. Kelley-Lainé, Kathleen, Peter Posch, és R. Ernest House. „Az OECD ENSI jelentése a magyarországi környezeti nevelés helyzetéről.” In A környezeti nevelés kézikönyve, szerk: Joy Palmer, & Philip Neal. Körlánc, 1998.", "listPosition" : 54, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598860, "link" : "/api/reference/2598860", "label" : "55. Kézdy, Pál, Ágnes Csiszár, Márton Korda, és Dénes Bartha. „Inváziós fajok előfordulása és kezelése Magyarprszág védett és Naura 2000 területein, európai összehasonlítással.” Természetvédelmi Közlemények (Magyar Biológiai Társaság) 24 (2018): 85-103.", "listPosition" : 55, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598861, "link" : "/api/reference/2598861", "label" : "56. Király, Gábor, Ildikó Dén-Nagy, Zsuzsanna Géring, és Beáta Nagy. „Kevert módszertani megközelítések. Elméleti és módszertani alapok.” Kultúra és közösség. 5. , 2. szám (2014).", "listPosition" : 56, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598862, "link" : "/api/reference/2598862", "label" : "57. Kohák, Erazim. „Az ökológiai tapasztalat változatai.” In Természet és szabadság, szerk: András Lányi. Budapest: Osiris, 2000.", "listPosition" : 57, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598863, "link" : "/api/reference/2598863", "label" : "58. Kovács, Margit, Edit Láng, Ferenc Próbáld, és Rózsa Varró. A környezetvédelmi nevelés kézikönyve. Szerkesztette: Istvánné Vizy. OPI, 1981.", "listPosition" : 58, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598864, "link" : "/api/reference/2598864", "label" : "59. Könczey, Réka; Erika Kovács, Attila Varga, és Lászlóné Kovács (szerk). Zöld óvoda leszünk! - módszertani segédanyag és útmutató Zöld Óvoda címpályázatra készülő óvodapedagógusoknak. 2. Budapest: OFI, 2016.", "listPosition" : 59, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598865, "link" : "/api/reference/2598865", "label" : "60. Könczey, Réka. „Ökopedagógia: a magyarországi fenntarthatóságra nevelés egy eredettörténete – mesterek motívumvizsgálatával fűszerezve. Szemináriumi dolgozat.” EKE NTDI, 2017.", "listPosition" : 60, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598866, "link" : "/api/reference/2598866", "label" : "61. Könczey, Réka. SDG 15.: Szárazföldi ökoszisztémák védelme. iASK KRAFT és FF munkakonferencia, Keszthely. 2017.", "listPosition" : 61, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598867, "link" : "/api/reference/2598867", "label" : "62. Könczey, Réka. „Természet és társadalom.” In Fenntartható fejlődés, az erőforrások tudatos használata, szerkesztette: Katalin Czippán. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 2014.", "listPosition" : 62, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598868, "link" : "/api/reference/2598868", "label" : "63. KSH. A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon, 2018. Budapest: KSH, 2019.", "listPosition" : 63, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598869, "link" : "/api/reference/2598869", "label" : "64. KvVM. „A nemzetközi környezetvédelmi egyezmények jelentősége és végrehajtása nemzeti szinten. Nemzeti kapacitásfejlesztési felmérés Magyarországon. GEF Projektjelentés.” 2008.", "listPosition" : 64, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598870, "link" : "/api/reference/2598870", "label" : "65. Leadley, P., Pereira, H.M., Alkemade, R., Fernandez-Manjarrés, J.F., Proença, V., Scharlemann, J.P.W., Walpole, M.J. Biodiversity Scenarios: Projections of 21st century change in biodiversity and associate ecosystem services. Montreal: Secretariat of the Convention on Biological Diversity, 2010.", "listPosition" : 65, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598871, "link" : "/api/reference/2598871", "label" : "66. Leadley, P.W., és mtsai. Progress towards the Aichi Biodiversity Targets: An assessment of biodiversity trends, policy scenaios and key actions. Technical Series 78.. kötet. Montréal: Secretariat of the Convention on Biological Diversiyt, 2014.", "listPosition" : 66, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598872, "link" : "/api/reference/2598872", "label" : "67. Legány, András, és Imréné Vértes. „Adalékok a magyarországi környezeti nevelés történetéhez.” In Együtt az élhető környezetért, szerkesztette: Imre Kárász, 10-18. Eger: Tűzliliom Egyesület, 2013.", "listPosition" : 67, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598873, "link" : "/api/reference/2598873", "label" : "68. Lehoczky, János. „A szabadég-iskola.” (Cédrus) 11 (1998).", "listPosition" : 68, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598874, "link" : "/api/reference/2598874", "label" : "69. Lénárd, Gábor. Biológia 11. a gimnáziumok számára, NT-17308. EKE OFI, 2016.", "listPosition" : 69, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598875, "link" : "/api/reference/2598875", "label" : "70. Lengyel, Attila. A sokféleség igazi mértékegysége: az effektív fajszám. 2016.", "listPosition" : 70, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598876, "link" : "/api/reference/2598876", "label" : "71. Leskó, Gabriella. „Az erdei iskola környezeti attitűd formáló hatása.” doktori disszertáció. SE KPDI, 2017.", "listPosition" : 71, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598877, "link" : "/api/reference/2598877", "label" : "72. Lukács, Attila, Szilvia Sándor, és Zsolt Szilvácsku. „Útmutató helyi jelentőségű természeti értékek védelméhez.” Budapest: MME, 2003.", "listPosition" : 72, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598878, "link" : "/api/reference/2598878", "label" : "73. Máday, Izidor. Az Orszgos Állatvédő Egyesület huszonötévi működése és az állatvédelmi törekvések Magyarországban. Budapest: Grimm Gusztáv Bizománya, 1907.", "listPosition" : 73, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598879, "link" : "/api/reference/2598879", "label" : "74. Magyar Erdészegylet. „Egyesületi közlemények: Jelentés a magyar Erdészegylet 1864 September 5-7. Selmeczen tartott XIV. közgyüléséről.” Erdészeti Lapok (Magyar Erdészegylet) 4., 7.. szám (július 1865): 234-235.", "listPosition" : 74, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598880, "link" : "/api/reference/2598880", "label" : "75. Makádi, Mariann. „A tudáskép és a tantervek időbeli változása a szakmai és a társadalmi elvárásokkal.” szakmódszertani előadások: ELTE, 2015.", "listPosition" : 75, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598881, "link" : "/api/reference/2598881", "label" : "76. Mándics, Dezső, Katalin Molnár, és Andrea Németh. Biológia – egészségtan tankönyv 10. FI-505031001/1. EKE OFI, 2017.", "listPosition" : 76, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598882, "link" : "/api/reference/2598882", "label" : "77. Margalef, Ramon. „Information Theory in Ecology. (La teoría de la información en Ecología).” Generaé Systems 3. (1957): 373-449.", "listPosition" : 77, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598883, "link" : "/api/reference/2598883", "label" : "78. Marx, György. „Természettudományos írástudás.” Iskolakultúra IV., 22-23. szám (1994): 7-13.", "listPosition" : 78, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598884, "link" : "/api/reference/2598884", "label" : "79. Matavovszky, Tibor. „Egy rendszerszemléletű \"zöld iskola\" vázlata a matematikus szemével.” Iskolakultúra, 1993: 42-50.", "listPosition" : 79, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598885, "link" : "/api/reference/2598885", "label" : "80. Meadows, Dennis, Donella Meadows, Jorgen Randers, és W.William Behrens. The Limits to Growth. Szerkesztette: Donella H. Meadows. New York: Universe Books, 1972.", "listPosition" : 80, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598886, "link" : "/api/reference/2598886", "label" : "81. Mihók, Barbara, és mtsai. „Biodiversity on the waves of history: Conservation in a changing social and institutional environment in Hungary, a post-soviet EU member state.” Biol. Cons. 211, July. szám (2017): 67-75.", "listPosition" : 81, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598887, "link" : "/api/reference/2598887", "label" : "82. Mika, János, és Ilona Pajtókné Tari. Környezeti nevelés és tudatformálás, Előszó. Eger: Líceum Kiadó, 2015.", "listPosition" : 82, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598888, "link" : "/api/reference/2598888", "label" : "83. Molnár, Katalin, és Dezső Mándics. Biológia - Egészségtan 12. tankönyv. Bp.: EKE OFI, 2017.", "listPosition" : 83, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598889, "link" : "/api/reference/2598889", "label" : "84. Nagy, Éva. „A biodiverzitás tudáselemek megjelenése, a kritikus gondolkodásra nevelés a jelen biológia oktatásban.” Journal of Applied Technical and Educational Sciences 8. évf. 3. szám (2018): 98-110.", "listPosition" : 84, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598890, "link" : "/api/reference/2598890", "label" : "85. Nahalka, István. Hogyan alakul ki a tudás a gyerekben? - Kostruktivizmus és pedagógia. Budapest: NTK, 2002.", "listPosition" : 85, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598891, "link" : "/api/reference/2598891", "label" : "86. Nahalka, István. „Pedagógiai háttér: \"környezeti nevelés - a fenntarthatóság pedagógiája\".” In Szerk. Vásárhelyi Judit Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia - Alapvetés, 49-54. Budapest: MKNE, 2010.", "listPosition" : 86, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598892, "link" : "/api/reference/2598892", "label" : "87. Nahalka, István. „Tanítható-e a környezetvédelem?” Új Pedagógiai Szemle 4. (1997): 125-130.", "listPosition" : 87, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598893, "link" : "/api/reference/2598893", "label" : "88. Nahalka, István. „Válságban a magyar természettudományos nevelés.” Új Pedagógiai Szemle 49., 5.. szám (1999): 3-22.", "listPosition" : 88, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598894, "link" : "/api/reference/2598894", "label" : "89. Némethné, Katona Judit. „A környezet- és természetvédelmi oktatás terepi lehetőségeinek alklamazása és módszereinek továbbfejlesztése a Máriaremetei-szurdokvöly példáján.” Sopron: NYME Környezettudományi Intézet, 2006.", "listPosition" : 89, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598895, "link" : "/api/reference/2598895", "label" : "90. Nemzeti alaptanterv. (2012).", "listPosition" : 90, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598896, "link" : "/api/reference/2598896", "label" : "91. NFFT. A Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia harmadik előrehaladási jelentése 2017-2018. Budapest: Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács, 2019.", "listPosition" : 91, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598897, "link" : "/api/reference/2598897", "label" : "92. OECD. OECD Environmental Outlook to 2050. OECD Publishing, 2012.", "listPosition" : 92, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598898, "link" : "/api/reference/2598898", "label" : "93. OGY. „A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény.” 1996.", "listPosition" : 93, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598899, "link" : "/api/reference/2598899", "label" : "94. Oroszi, Sándor. „A természetvédelem története Magyarországon 1945-ig.” Erdészettörténeti közlemények (OEE) VII. (1992).", "listPosition" : 94, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598900, "link" : "/api/reference/2598900", "label" : "95. Örsi, Anna. „Új irányvonalak a geodiverzitás kutatásában.” Tájökológiai Lapok 9, 2. szám (2011): 429-436.", "listPosition" : 95, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598901, "link" : "/api/reference/2598901", "label" : "96. Pajtókné Tari, Ilona. A környezeti nevelés megjelenése a magyarországi gimnáziumokban. Budapest: ELTE TTK, 1991.", "listPosition" : 96, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598902, "link" : "/api/reference/2598902", "label" : "97. Pénzesné Kónya, Erika. „Biomonitorozási projektek a környezeti nevelésben.” In Környezeti nevelés és tudatformálás, szerkesztette: János Mika, & Ilona Pajtókné Tari, 113-122. Eger: Líceum Kiadó, 2015.", "listPosition" : 97, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598903, "link" : "/api/reference/2598903", "label" : "98. Péteri, György. „Reporting from 'Over There': Eastern Europe's Ford Fellows on Their Experience in the USA during the 1960s (2009).” Conference talk, Aleksanteri Institute, Helsinki, October 2009. Trondheim, 2009.", "listPosition" : 98, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598904, "link" : "/api/reference/2598904", "label" : "99. Rodrigues, A.S.L, és mtsai. „Spatially Explicit Trends in the Global Conservation Status of Vertebrates.” PLoS ONE 9, 11. szám (2014).", "listPosition" : 99, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598905, "link" : "/api/reference/2598905", "label" : "100. Saly, Erika. Nemzetközi és hazai környezeti nevelési tapasztalatok összefoglalója. Budapest: OFI, 2014.", "listPosition" : 100, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598906, "link" : "/api/reference/2598906", "label" : "101. Sántha, Kálmán. „A kvalitatív metodológiai követelmények problémái.” Iskolakultúra 6-7. (2007): 141.", "listPosition" : 101, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598907, "link" : "/api/reference/2598907", "label" : "102. Secretariat of the Convention on Biological Diversity. Global Biodiversity Outlook 3. Montréal: Secretariat of the Convention on Biological Diversity, 2010.", "listPosition" : 102, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598908, "link" : "/api/reference/2598908", "label" : "103. Shannon, Claude Elwood. „A mathematical theory of communication.” Bell System Technical Journal 27. (1948): 379-423.", "listPosition" : 103, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598909, "link" : "/api/reference/2598909", "label" : "104. Simpson, Edward Hugh. „Measurement of diversity.” Nature, 1949: 688.", "listPosition" : 104, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598910, "link" : "/api/reference/2598910", "label" : "105. Standovár, Tibor, és R. Primack. A természetvédelmi biológia alapjai. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 2001.", "listPosition" : 105, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598911, "link" : "/api/reference/2598911", "label" : "106. Suhajda, Éva. „A tanulás rendszerelméleti megközelítése (doktori disszertáció).” Pécs: PTE NyTDI, 2012.", "listPosition" : 106, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598912, "link" : "/api/reference/2598912", "label" : "107. Surányi, Béla. „Oroszi Sándor: A természetvédelem története Magyarországon 1945-ig - könyvismertetés.” Erdészettörténeti közlemények, 1992: 151-154.", "listPosition" : 107, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598913, "link" : "/api/reference/2598913", "label" : "108. Szabó, B., Ágnes Halácsy, Ferrenc Kecskés, és Bálint Czúcz. „Önkéntesek által végzett fenológiai megfigyelések – egy fontos és kihasználatlan lehetőség a környezeti nevelés és az éghajlatváltozás monitorozása terén.” Debrecen: Magyar Természetvédelmi Biológiai Konferencia, 2011.", "listPosition" : 108, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598914, "link" : "/api/reference/2598914", "label" : "109. Szabó, Mária. „A környezettan mint komplex tárgy oktatásának szükségessége és módszerei.” Iskolakultúra 5, 20-21. szám (1995): 2-6.", "listPosition" : 109, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598915, "link" : "/api/reference/2598915", "label" : "110. Szabó, Mária, és János Török. „Ökológiai módszerek a biodiverzitás megismeréséhez.” In Környezettudományi terepgyakorlat. 2012.", "listPosition" : 110, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598916, "link" : "/api/reference/2598916", "label" : "111. Szalóki, Kitti. „A környezetjog - környezeti büntetőjog jogtörténeti állomásai.” Agrár- és Környezetjog (Miskolci Egyetem) 6 (2008): 49-61.", "listPosition" : 111, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598917, "link" : "/api/reference/2598917", "label" : "112. Szandi-Varga, Péter. „Környezetattitűdök formálása az élethosszig tartó tanulásban (disszertáció).” Nyugat-Magyarországi Egyetem Kitaibel Pál Környezettudományi Doktori Iskola, 2015.", "listPosition" : 112, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598918, "link" : "/api/reference/2598918", "label" : "113. Szebenyi, Péter. „Tantervkészítés egykor és most.” Educatio 3 (1994): 345-354.", "listPosition" : 113, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598919, "link" : "/api/reference/2598919", "label" : "114. Szép, Tibor, és Szabolcs Nagy. „Fás élőhelyekhez kötődő gyakori madárfajok helyzete Magyarországon 1999-2018 között, az MME véletlen mintavételi terület kijelölésen és standard módszeren alapuló, országos monitorozó programja (MMM) alapján.” Budapest, 2019, 30-31.", "listPosition" : 114, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598920, "link" : "/api/reference/2598920", "label" : "115. Szép, Tibor, Katalin Margóczi, és Albert Tóth. Biodiverzitás monitorozás (egyetemi jegyzet). Nyíregyházi Főiskola, 2011.", "listPosition" : 115, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598921, "link" : "/api/reference/2598921", "label" : "116. Takács, Gábor, Zsolt Molnár, Marianna Biró, János Bölöni, Ferenc Horváth, és András Kun. Nemzeti Biodiverzitás-Monitorozó Rendszer XI. Élőhely-térképezés. Vácrátót: MTA ÖBKI és KVVM, 2009.", "listPosition" : 116, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598922, "link" : "/api/reference/2598922", "label" : "117. Török, Katalin, és Lívia Fodor. A Nemzeti Biodiverzitás-monitorozó Rendszer eredményei I. Budapest: KVVM-TVH, 2006.", "listPosition" : 117, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598923, "link" : "/api/reference/2598923", "label" : "118. UN. „Biológiai Sokféleség Egyezmény.” Convention on Biological Diversity. ENSZ, 1992.", "listPosition" : 118, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598924, "link" : "/api/reference/2598924", "label" : "119. —. „Transforming our World: the AGENDA 2030 for Sustainable Development (A/RES/70/1).” New York: UN, 2015.", "listPosition" : 119, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598925, "link" : "/api/reference/2598925", "label" : "120. UNESCO. „Declaration and Recommendations of the Conference. in: Final Report: Intergovernmental Conference on Environmental Education.” UNESCO. 1977.", "listPosition" : 120, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598926, "link" : "/api/reference/2598926", "label" : "121. UNESCO. „Framework for the UN DESD International Implementation Scheme.” Paris, 2006.", "listPosition" : 121, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598927, "link" : "/api/reference/2598927", "label" : "122. —. Oktatás a fenntartható fejlődés szolgálatában - Forrásgyűjtemény. Szerkesztette: Réka Könczey. Budapest: OFI, 2014.", "listPosition" : 122, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598928, "link" : "/api/reference/2598928", "label" : "123. Váczi, Olivér, és mtsai. „Szemelvények a Vadonleső, önkéntesek munkáján alapuló természet-megfigyelő program első két évének eredményeiből.” Természetvédelmi Közlemények, 2012: 506-516.", "listPosition" : 123, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598929, "link" : "/api/reference/2598929", "label" : "124. Varga, Attila. „A környezeti nevelés pedagógiai, pszichológiai alapjai. Doktori disszertáció.” 2004.", "listPosition" : 124, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598930, "link" : "/api/reference/2598930", "label" : "125. Varga, Attila, Erika Saly, Flóra Benkő, és Réka Könczey. „Whole school approach of ENSI network for ESD in Hungary – achievements and challenges.” HERJ 4. (2017): 121-124.", "listPosition" : 125, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598931, "link" : "/api/reference/2598931", "label" : "126. Verő, Tamás. „Maimonidész nevelésfilozófiája.” Budapest: OR-ZSE Zsidó vallástudományi Doktori Iskola, 2014.", "listPosition" : 126, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598932, "link" : "/api/reference/2598932", "label" : "127. Victor, András, István Franyó , és Ilona Tari. Környezeti nevelés és biológiatanítás hazánkban. /1970-1990/. Budapest: IUCN Magyar Nemzeti Nevelési Bizottság, 1991.", "listPosition" : 127, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598933, "link" : "/api/reference/2598933", "label" : "128. Vida, Gábor. „Mire jó mindez? Záró megjegyzések a biodiverzitásról.” Természet világa, 1996: 61.", "listPosition" : 128, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598934, "link" : "/api/reference/2598934", "label" : "129. Viktor, Dániel. Tanári kézikönyv - FI-505031001/1 - FI-505031101/1 - FI-505031201/1. Budapest: EKE OFI, 2018.", "listPosition" : 129, "published" : false, "snippet" : true }, { "otype" : "Reference", "mtid" : 2598935, "link" : "/api/reference/2598935", "label" : "130. WWF. „The Assisi Declarations. Messages on Humanity and Nature from Buddhism, Christianity, Hinduism, Islam and Jidaism.” Alliance of Religions and Conservation, 1986.", "listPosition" : 130, "published" : false, "snippet" : true } ], "hasCitationDuplums" : false, "userChangeableUntil" : "2020-05-25T18:40:19.990+0000", "directInstitutesForSort" : "Neveléstudományi Doktori Iskola (EKF / DI)", "ownerAuthorCount" : 1, "ownerInstituteCount" : 9, "directInstituteCount" : 1, "authorCount" : 1, "contributorCount" : 0, "school" : "EKE NTDI", "mabDiscipline" : { "otype" : "MabDiscipline", "mtid" : 40, "link" : "/api/mabdiscipline/40", "label" : "bölcsészettudományok / neveléstudományok", "published" : true, "oldId" : 40, "snippet" : true }, "applicationYear" : 2019, "acceptanceYear" : 2020, "hasQualityFactor" : false, "link" : "/api/publication/31196367", "label" : "Könczey Réka. A kiemelt európai jelentőségű természeti értékek jelenléte a köznevelésben és a környezeti nevelésben, illetve kapcsolódása a biodiverzitás tanításához. (2020)", "template" : "