Geoinformatika az oktatásban

Dékány, Krisztina [Dékány, Krisztina (térképészet, közo...), szerző] Földtudományi Doktori Iskola (ELTE / TTK)

Magyar nyelvű Oktatási Absztrakt / Kivonat (Könyvrészlet)
    Azonosítók
    • MTMT: 3103833
    Központi téma a közoktatásban, hogy hogyan motiváljuk a diákokat, milyen eszközeink vannak arra, hogy jobban, gyorsabban és szívesebben tanulják meg akár a tanórán, akár otthon a leckét. Külföldön ez megvalósul az oktatási rendszerben, amit itthon is lehetne alkalmazni. A geoinformatika lassan került be az oktatásba, de annál jobb eredményeket értek el vele. Nemzetközi szervezetek sok lehetőséget adnak arra, hogy projektjeikbe bekapcsolódva fejlődjön a tanulók térbeli elemző képessége az informatika segítségével. Sok országban már a nemzeti tantervekbe is beépítették az alapfokú GIS alkalmazását, amihez adatokat és szoftvert is biztosítanak a pedagógusok számára, néhány helyen pedig továbbképzést, tankönyveket is, ami szerintem előfeltétele a megfelelő alkalmazásnak. Hó- napról hónapra sok újítás jelenik meg a világban különböző nyelveken (persze a legtöbb angolul), ezt lehetne kihasználni az itthoni oktatásban is az amerikai ill. nyugat-európai minták alapján. A jelenlegi oktatási rendszerünk a Nemzeti Alaptantervre és a Kerettantervre épül, amelyben ugyan van lehetőség a geoinformatikával foglalkozni, de mivel nagyon szabályozva vannak a különböző té- makörök óraszámai, így a valóságban sajnos – tapasztalatom szerint – erre nem marad elég időkeret. Hamar rá kellett jönnöm, hogy ha mindennapos oktatásunk részévé szeretnénk tenni ezt az eszközt, akkor könnyen használható, ingyenes, ötletes alkalmazásokra van szükség, nem utolsósorban rengeteg kreativitásra és időre az előkészítésükhöz. Jelenleg a Budapest II. Kerületi II. Rákóczi Ferenc Gimnáziumban dolgozom földrajz–matematika szakos tanárként, ahol az elmúlt tanévben elindítottam egy GISszakkört olyan tanulók számára, akiket érdekel a földrajz, az informatika, és fogékonyak az angol nyelvre. Összességében már négy éve foglalkozom a geoinformatikával és annak oktatásban való lehetséges felhasználásával, vagyis tapasztalataim alapján van néhány lehetséges módszertani eszköz, aminek segítségével Magyarországon sikeresen fel lehet használni az oktatásban a GIS-t.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2020-08-13 08:34