Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika)
Felsőoktatás
Formális oktatás
Iskolai oktatás
Pedagógia
Tanulmányunkban egyetemista diákok írásfelfogásának méréséről, illetve az írást serkentő
és gátló tényezők közötti összefüggések feltárásáról számolunk be. Arra kerestük a
választ, hogy a hallgatók hogyan vélekednek önmagukra tekintve írói szerepben az írást
elősegítő és gátló tényezőkről: a tudásalkotásról, mások szerepéről, a produktivitásról,
perfekcionizmusról, a halogatásról és az elakadásról. Vizsgálatunk kutatásalapú tanulásra
tervezett kurzusokon részt vett másodéves bölcsészhallgatók (N=308) körében zajlott;
feladataik közé tartozott egy rövid, tudományos szöveg (kutatási terv) létrehozása
közösen vagy egyénileg szakirodalmi források felhasználásával.
A hallgatói írásfelfogás mérésére nemzetközi folyóiratban publikált, standardizált
és bevizsgált mérőeszközt alkalmaztunk (hat tényezőt mért ötfokú Likert skálán). A
megkérdezettek körében arányaiban többen voltak azok, akik fontosnak tartják, hogy
társaik véleményezzék szövegüket, és olvasóik megértsék azt. Sokan nyilatkoztak úgy,
hogy nem foglalkoznak rendszeresen írással; vannak viszont, akik önmagukat produktívnak,
rendszeresen írónak tekintik. A perfekcionizmus tekintetében a hallgatók mintegy fele
bátran leírja gondolatait, kevésbé tartva attól, mit gondolnak mások a leírt gondolataikról.
A megkérdezettek nagy része halogat saját elmondása szerint, kevesebben, akik nem
halogatják az írást. Azok körében, akik az elakadás kérdéseire válaszoltak, többen
vannak, akiknek nincsenek korábbi negatív írástapasztalatuk. Kicsit többen vannak
azok, akiknek saját bevallásuk szerint nem okoz gondot az írásbeli önkifejezés. A
szövegalkotást segítő és gátló tényezők megismerése és figyelembevétele mind a tanulók,
mind az oktatók számára hasznos lehet: hozzájárulhat a tanulási-tanítási helyzet és
élmény javításához, emellett a folyamatosság segítése, a halogatás és az elakadás
oldása csökkentheti a lemorzsolódást is. További vizsgálatokra van azonban szükség
ahhoz, hogy az egyes tényezők közötti összefüggésekről pontosabb képet kapjunk; a
szövegalkotás folyamatossága mellett a szövegminőségre vonatkozó vizsgálatok is fontosak.