Sustainability and Subjective Well-Being: How Students Weigh Dimensions

Lengyel, Attila [Lengyel, Attila (Fenntarthatóság), szerző] Gazdaságtudományi Kar (DE); Kovács, Sándor [Kovács, Sándor (Gazdálkodás- és s...), szerző] Statisztika és Módszertani Tanszék (DE / GTK / StatMI); Müller, Anetta [Müller, Anetta (Nevelés- és sport...), szerző]; Lóránt, Dávid [Dávid, Lóránt Dénes (Társadalomföldrajz), szerző] Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Int... (SZIE / GTK); Földtudományi és Turizmus Tanszék (II.RFKMF); Szőke, Szilvia [Szőke, Szilvia (Alkalmazott stati...), szerző] Statisztika és Módszertani Tanszék (DE / GTK / StatMI); Bácsné Bába, Éva [Bácsné Bába, Éva (Gazdálkodás- és s...), szerző] Vidékfejlesztés, Turizmus- és Sportmenedzsment ... (DE / GTK)

Angol nyelvű Tudományos Szakcikk (Folyóiratcikk)
Megjelent: SUSTAINABILITY 2071-1050 11 (23) Paper: 6627 2019
  • IV. Agrártudományok Osztálya: A
  • SJR Scopus - Energy Engineering and Power Technology: Q2
Azonosítók
Sustainability and Subjective Well-Being (SWB) are strongly interrelated domains. The way students view them and prioritize their dimensions should be factored into curricular developments in education for sustainability. Instruments developed to examine sustainability and SWB preferences typically use rating scale items to measure dimensions as separate entities. In contrast, the question format used in this study forces the students to rate variables in relation to each other. The sum of both SWB and sustainability variables was fixed, which means that increasing the weight of a priority automatically meant a decrease in the weight that could be allocated for the remaining elements. Two-block Partial Least Squares (PLS) modelling was used to examine how pre-defined SWB and sustainability dimensions behave when handled within the same model. It was found that those who ordered the three sustainability dimensions as Environment > Society > Economy tended to rank SWB dimensions as (Relations with others, Inner peace) > (Health, Close to nature) > (Good job, Leisure). Our research proved that the use of question formats resembling real-life resource allocation dilemmas and the treatment of SWB and sustainability as one system can yield invaluable information for the educational process.
Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
2020-09-30 22:07