Ha végigsétál valaki egy európai vagy amerikai nagyvárosban, építészetileg és kulturálisan
legyenek azok bármennyire is sokszínűek és különbözőek, egy dologban biztosan nagyon
hasonlítanak egymásra: mindenütt parkoló autók százaival találkozunk. Ahogy az autózás,
úgy
a parkolás is a modern város részévé vált: azon szolgáltatások közé tartozik, mely
állandó
beszédtéma. Van amikor az ingyenessége, van amikor az ára, van amikor szolgáltatás
színvonala miatt. A 2018 őszén indított több éves kutatási programunk célja, hogy
a parkolási
rendszereket, a parkolás használati szokásait a marketing eszköztárával feltárjuk.
Milyen
mintázatok és attitűdök kapcsolódnak a parkoláshoz? Milyen adatokkal jellemezhető
a városi
parkolás? Hogyan viszonyulnak a városlakók a parkolási szolgáltatásokhoz? A kutatás
első
szakaszának eredményei alapján cikkünkben bemutatjuk azokat a nézőpontokat, amiket
a
parkolási rendszerekkel kapcsolatban a hazai és nemzetközi szakirodalom feltárt, és
elemzünk
egy több milliós adatbázist, hogy megválaszoljuk a „Big Data” segítségével milyen
adatsorokkal írható le egy belvárosi parkolás. Az elemzés rávilágít arra, hogy az
autós ügyfelek
technológiai elfogadása, mobilhasználata jelentős és a parkolási szokásokban több
állandó és
masszív mintázat figyelhető meg: ilyen például, hogy magas az autók forgási sebessége
és nincs
szignifikáns különbség a hétköznapok között.