A külföldről érkező hallgatók adaptációs kihívásai a kezdeti időszakban. Az édes-keserű hetek?

Roszik-Volovik, Xénia [Roszik-Volovik, Xénia (pszichológia), szerző]; Nguyen, Luu Lan Anh [Nguyen Luú Lan, Anh (szociálpszichológia), szerző] Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Int... (ELTE / PPK)

Magyar nyelvű Tudományos Absztrakt / Kivonat (Könyvrészlet)
    Azonosítók
    • MTMT: 30766575
    Magyarországon egyre növekszik az ide érkező nemzetközi hallgatók létszáma. Az Oktatási Hivatal nyilvántartása szerint a 2017/18-as tanév második felében 32 ezerre tehető a külföldi diákok száma a magyar felsőoktatásban. Minden tizedik egyetemista nemzetközi diák. Ez megváltoztatja a magyarországi felsőoktatást is. Ezzel együtt egyre fontosabb a hallgatók élményeinek, tapasztalásainak a megismerése a jobb alkalmazkodásuk elősegítése, egyben az oktatás sikeresebbé tétele, a felsőoktatási intézmények eredményesebb nemzetköziesítése érdekében. Bár intenzíven kutatott témává váltak ‒ az utóbbi időben főleg az angolszász országokban ‒ a felsőoktatási mobilitás pszichológiai aspektusai (pl. Alharbi & Smith, 2018; Bochner, 2006; Ramos et al., 2016; Smith & Khawaja, 2011; Zhang & Goodson, 2011), Magyarországon néhány korábbi vizsgálattól eltekintve (Fülöp, Sebestyén, 2012; Puskás-Vajda, 2010) nem áll rendelkezésre információ, hogy a magyar felsőoktatásban, a mai magyarországi körülmények között hogyan boldogulnak a különböző országokból érkező diákok. Az áltálunk feldolgozott, 63 félig strukturált interjú tapasztalatait szeretnénk bemutatni fókuszálva arra, hogy milyennek élik meg a fiatalok az első időszakot. Látható, hogy a diákok adaptációja az érkezés első pillanatától kezdődik el. Szeretnénk strukturált képet nyújtani a Magyarországon képzésben részesülő diákok sokrétű élményeiről és nehézségeiről. Az akkulturációs stressz és az ezzel való megküzdés (Berry, 2005), illetve a kulturális sokk (Ward, Bochner, Furnham, 2001; Bochner, 2006) tematikája bizonyult hasznosnak ezen tapasztalások megértéséhez. A beszámolók áttekintése alapján elmondható, hogy az első napok kifejezett stresszel is társulhatnak a fiatalok számára. A kezdeti pozitív izgalom mellett megjelennek a nehézségek: tudatosulnak a nyelvi akadályok, érzékelhetővé válnak a helyismeret hiányai és a kulturális különbségek észlelése. Úgy találtunk, hogy a magyar nyelvvel kapcsolatosan élő hiedelmek a diákok narratívájában utólag, a kezdeti időszak nehézségeire visszatekintve jelennek meg. Érzelmi aspektusokat vizsgálva az egyes diákok szomorúságról, elszigeteltség érzésről és stressz reakciókról számolnak be. A nehéz érzésekkel az egyetemre való beiratkozás és a lakhatás kialakítása mellett kell megküzdeniük. Úgy tűnik, a kezdeti nehéz érzelmeket a diákok csak korlátozottan tudjak megosztani, ami növeli magárahagyatottság érzésüket. Tanulmányaik kezdete érzelmileg terhelt lesz, ami a további alkalmazkodásukra is hatással bír. Ezért fontosnak tartjuk átgondolni a felmerülő negatív élmények csökkentésének lehetőségeit. Így fontos lehet a felkészülési stratégiák kialakítása a befogadó intézményeknél, és azok kommunikálása a leendő diákok felé.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2022-01-22 01:07