A konzisztórium helye, szerepe, működésének célja az állami felsőoktatási intézmények irányításában és vezetésében – kérdések és válaszkísérletek

Rónay, Zoltán [Rónay, Zoltán (oktatási jog - ne...), szerző] Neveléstudományi Intézet (ELTE / PPK)

Magyar nyelvű Szaktanulmány (Könyvrészlet) Tudományos
    Miközben a 2011-es felsőoktatási szabályozási reform látványos változásokat még nem eredményezett a felsőoktatási intézmények vezetésében,a következő kormányzati ciklus kezdetekor azonnal sor került az elmúlt évtizedek legjelentősebb szervezeti átalakítására, az állami felsőoktatási intézmények hagyományos egyszemélyi vezetésének kettős vezetéssel való felváltására: a rektor mellett megjelent a kancellár mint egyenrangú vezető. Ez a lépés lényegében felszámolta ezen intézményi kör gazdálkodási autonómiáját, amelynek lehetőségét immár az Alaptörvény biztosította. Ezen változás nem csupán közvetlen érintettségük okán, de tudományos szempontból is felkeltette a kutatók érdeklődését, legyen szó akár felsőoktatás-menedzsmenttel, felsőoktatás-szociológiával, akár a jogtudomány különböző területeivel foglalkozókról. Ehhez képest a következő évben bevezetett konzisztórium kevesebb figyelmet kapott (pl. Bárány 2015, Keczer 2016, Kováts 2016, Veres – Golovics 2016, Rónay 2017, Rónay –Kováts 2018, Rónay 2018), miközben megjelenése –szemben a kancellárral –korántsem tekinthető teljesen előzmény nélkülinek. Ráadásul autonómia-korlátozó szerepe ezen előbbinél is markánsabb, minthogy egyetértési joggal bír nem csupán a kiemelt gazdasági kérdésekben (pl. költségvetés és beszámoló elfogadása), de a legjelentősebb oktatási-tudományos intézményi döntésekben (pl. intézményfejlesztési terv, kutatási-fejlesztési innovációs stratégia elfogadása) is. Három évvel a konzisztóriumok működésének megkezdését követően mód nyílt a korábban jogszabályelemzésre korlátozódó vizsgálat kiterjesztésére: (1) a normatív keretek (illetőleg azok hiányosságai) jogtudományban kiforrott módszerrel történő elemzésén túl, éppen ennek szűkszavúsága miatt (2) a nemzetközi összehasonlító elemzés eredményeképpen kategorizáltuk, valamint (3) az intézményi honlapok elemzésével megvalósuló –empirikus, kevert (kvalitatív és kvantitatív) módszertanon nyugvó dokumentumelemzésen alapuló –kutatással kerestünk választ a konzisztóriumok tényleges megalakulására és működésére és transzparencia-szintjére is kiterjedő kérdésekre.
    Hivatkozás stílusok: IEEEACMAPAChicagoHarvardCSLMásolásNyomtatás
    2025-05-13 09:40