Az előadás a versenyképesség egy igen fontos pszichológiai aspektusára, a flow-élményre
és a flow-karakterű emberekre hívja fel a figyelmet. A flow adja a versenyképesség
legfőbb üzemanyagát, a flow-karakterű emberek pedig sokat tehetnek a versenyelőny
megszerzéséért és a versenyképesség tartós fennmaradásáért. Azért lehetséges ez, mert
a versenyképesség ma már sokkal inkább a termékek és szolgáltatások mennyiségi és
minőségi versenye helyett a képességek, pontosabban a kompetenciák versenyévé vált.
Egy cég versenyképességének megtartását és fokozását egyre inkább az segíti elő, ha
van legalább egy alapvető kompetenciája és biztosítja a stratégiai céljait előmozdító
kulcskompetenciák magas szinvonalát a stratégiai munkakörökben. Az alapvető kompetencia
nem avul el és a gazdasági válságok sem kezdik ki, lemásolhatatlan és utánozhatatlan.
Azért lehetséges ez, mert a nagy hozzáértésű és jártasságú emberek tudása ötvöződik
benne a sikerek és kudarcélmények révén megszerzett speciális tapasztalatokkal, biztosítva
ezzel, hogy olyan értéket állítson elő a vállalat, amelyben versenyelőnye mindig behozhatalan
a követők számára.
This presentation focuses on the flow experience and on the flow-like people as being
both very important psychological aspects of competitiveness. Flow is the most important
fuel for boosting corporate competitiveness, and flow-like people can do a lot to
gain competitiveness and maintain it on the long term. This is possible as competitiveness
has shifted from the competition on the field of quality and quantity of products
and services to the competition of skills and competencies. The maintenance and further
enhancement of corporate competitiveness can be facilitated and assisted if the organization
has at least one core competence which ensures the high quality of key competencies
in strategic positions throughout the whole organization. The core competence will
not be outdated even during a financial crisis as it cannot be replicated and cannot
be mocked, it is a good mixture of knowledge and experience gathered by experts who
gained their experiences through the sequence of successes and fails. This ensures
that the company shall create values which provide an invincible competitive advantage.