Az utóbbi évtizedekben az ipar legtöbb ágazatában nőtt a minőség iránti igény. Az
érdeklődés legfőképp a termékre és előállítására koncentrálódott.
A szoftvertermék megfoghatatlan jellegéből fakadóan a szoftverminőség nem egy egyszerűen
meghatározható fogalom s éppen ezért próbálják megfogni több irányból is, melyek közül
két elterjedt megközelítés: a termék és a termék termelési folyamatának minőségi vizsgálata,
javítása.
A szoftverfejlesztéssel foglalkozó szervezetek egyre inkább felismerik a szoftverfolyamatokban
rejlő értékeket, s egyre több tanulmány támasztja alá a szoftverfolyamat-fejlesztés
megtérülését. A szoftverfejlesztés hatékonyságának növelése, a termék jobb minősége,
a szoftverfejlesztő csapatok jobb koordinálása mind elérhető a szoftverfolyamatok
fejlesztése által. Az ISO9001:2000 és a CMMI is folyamat alapú megközelítések.
Magyarországon a legtöbb szervezet az ISO9001:2000 szabványt alkalmazza, ami a szabvány
nemzetközi elfogadottságnak és általános, folyamatirányítási megközelítésének köszönhető.
A CMMI kifejezetten szoftverfejlesztő szervezetekre szabott modell, s így az iránta
való érdeklődés is ennek megfelelően alakul.
A növekvő piaci versenyben a szoftverfejlesztő cégek számára lényeges kérdéssé vált,
hogy hogyan lehet a két megközelítést egyszerre alkalmazni, milyen előnyökkel illetve
hátrányokkal járhat ezek szimultán alkalmazása. Fontos kérdés, hogy melyek azok a
folyamatok, amelyeket a már az alkalmazott megközelítéshez képest fejleszteni kellene
ahhoz, hogy a másiknak való megfelelőséget elérhessék. Vajon megéri-e mindkettőt egyszerre
alkalmazni?
A két megközelítés összehasonlításakor az eredmények gyakorlati értékét tekintve az
elsődleges feladat az átfedések és különbségek feltárása. Az előadás az eddigi nemzetközi
eredményeket is összefoglalva igyekszik átfogó képet nyújtani a két megközelítés kapcsolatáról,
összefüggéseiről s a tapasztalható eltérésekről.