A szerzők 2009–2012 között ismét interjúsorozatot készítettek a korábbi könyvükben*
szereplő közép- és nagyvállalkozókkal, valamint vállalkozók egy fiatalabb csoportjával,
hogy feltérképezzék a piaci átmenet első szakaszának lezárultát követő változásokat,
és összevessék a két csoport gazdálkodási felfogását és gyakorlatát, valamint nézetrendszerüket
a mai magyar társadalom általános kérdéseiben. Könyvükben a beszélgetések alapján
bemutatják a vállalkozások teljesítményében, szabályozási környezetében, a piaci verseny
körülményeiben, munkaerő-piaci pozíciójában, üzleti kultúrájában, valamint belső és
külső bizalmi viszonyaiban és tágabb szociológiai környezetében végbement változásokat.
A könyv legfontosabb tanulsága, hogy az első fordulóban is szereplő, dinamikusan növekvő
közép- és nagyvállalkozások jelentős részének megtört a lendülete, megállt a növekedése
a kétezer utáni években. A kezdeti, ígéretes nagyvállalkozói elitszerepek csírái mára
jórészt eltűntek, a fiatalabbak pedig eleve nem vállalkoznak hasonló társadalmi szerepek
betöltésére.
*Vállalkozók vagy polgárok? A nagyvállalkozók gazdasági és társadalmi helyzetének
ambivalenciái az ezredforduló Magyarországán. Osiris, 2004