{ "labelLang" : "hun", "responseDate" : "2024-03-28 12:17", "content" : { "otype" : "Thesis", "mtid" : 2449697, "status" : "APPROVED", "published" : true, "unhandledTickets" : 0, "oldTimestamp" : "2016-10-20T07:57:48.000+0000", "deleted" : false, "oldId" : 2449697, "lastRefresh" : "2023-11-06T16:54:21.613+0000", "lastModified" : "2022-06-10T08:34:55.211+0000", "created" : "2013-11-05T21:24:56.000+0000", "creator" : { "otype" : "Author", "mtid" : 10033479, "link" : "/api/author/10033479", "label" : "Kováts Gergely Ferenc (Felsőoktatás-menedzsment, HR a felsőoktatásban, szervezetelméletek)", "familyName" : "Kováts", "givenName" : "Gergely Ferenc", "published" : true, "oldId" : 10033479, "snippet" : true }, "lastDuplumOK" : "2022-06-10T08:35:34.267+0000", "lastDuplumSearch" : "2022-06-10T08:35:34.267+0000", "core" : true, "citation" : true, "type" : { "otype" : "PublicationType", "mtid" : 28, "link" : "/api/publicationtype/28", "label" : "Disszertáció", "code" : 28, "otypeName" : "Thesis", "listPosition" : 8, "published" : true, "oldId" : 28, "snippet" : true }, "subType" : { "otype" : "SubType", "mtid" : 9, "link" : "/api/subtype/9", "label" : "PhD (Disszertáció)", "name" : "PhD", "nameEng" : "PhD", "docType" : { "otype" : "PublicationType", "mtid" : 28, "link" : "/api/publicationtype/28", "label" : "Disszertáció", "code" : 28, "otypeName" : "Thesis", "listPosition" : 8, "published" : true, "oldId" : 28, "snippet" : true }, "listPosition" : 867, "published" : true, "oldId" : 9, "snippet" : true }, "category" : { "otype" : "Category", "mtid" : 1, "link" : "/api/category/1", "label" : "Tudományos", "published" : true, "oldId" : 1, "snippet" : true }, "languages" : [ { "otype" : "Language", "mtid" : 10001, "link" : "/api/language/10001", "label" : "Magyar", "name" : "Magyar", "nameEng" : "Hungarian", "published" : true, "oldId" : 1, "snippet" : true }, { "otype" : "Language", "mtid" : 10002, "link" : "/api/language/10002", "label" : "Angol", "name" : "Angol", "nameEng" : "English", "published" : true, "oldId" : 2, "snippet" : true } ], "firstAuthor" : "Kováts, Gergely", "authorships" : [ { "otype" : "PersonAuthorship", "mtid" : 4582828, "link" : "/api/authorship/4582828", "label" : "Kováts, Gergely [Kováts, Gergely Ferenc (Felsőoktatás-mene...), szerző] Vezetés és Szervezés Tanszék (BCE / VI)", "listPosition" : 1, "share" : 1.0, "first" : true, "last" : false, "author" : { "otype" : "Author", "mtid" : 10033479, "link" : "/api/author/10033479", "label" : "Kováts Gergely Ferenc (Felsőoktatás-menedzsment, HR a felsőoktatásban, szervezetelméletek)", "familyName" : "Kováts", "givenName" : "Gergely Ferenc", "published" : true, "oldId" : 10033479, "snippet" : true }, "familyName" : "Kováts", "givenName" : "Gergely", "authorTyped" : true, "editorTyped" : false, "otherTyped" : false, "type" : { "otype" : "AuthorshipType", "mtid" : 1, "link" : "/api/authorshiptype/1", "label" : "Szerző", "code" : 0, "published" : true, "oldId" : 0, "snippet" : true }, "published" : false, "oldId" : 18972499, "snippet" : true } ], "title" : "A dékán pozíciója és szerepe az átalakuló felsőoktatásban = The Position and the Role of the Dean in the Transforming Higher Education System", "identifiers" : [ { "otype" : "PublicationIdentifier", "mtid" : 732418, "link" : "/api/publicationidentifier/732418", "label" : "DOI: 10.14267/phd.2013010", "source" : { "otype" : "PlainSource", "mtid" : 6, "link" : "/api/publicationsource/6", "label" : "DOI", "type" : { "otype" : "PublicationSourceType", "mtid" : 10001, "link" : "/api/publicationsourcetype/10001", "label" : "DOI", "mayHaveOa" : true, "published" : true, "snippet" : true }, "name" : "DOI", "nameEng" : "DOI", "linkPattern" : "https://doi.org/@@@", "publiclyVisible" : true, "published" : true, "oldId" : 6, "snippet" : true }, "oaType" : "GOLD", "oaFree" : true, "validState" : "IDENTICAL", "idValue" : "10.14267/phd.2013010", "realUrl" : "https://doi.org/10.14267/phd.2013010", "published" : false, "oldId" : 1069823, "snippet" : true }, { "otype" : "PublicationIdentifier", "mtid" : 732419, "link" : "/api/publicationidentifier/732419", "label" : "Corvinus PhD: 674", "source" : { "otype" : "PlainSource", "mtid" : 96, "link" : "/api/publicationsource/96", "label" : "Corvinus PhD", "type" : { "otype" : "PublicationSourceType", "mtid" : 10007, "link" : "/api/publicationsourcetype/10007", "label" : "Repozitórium", "mayHaveOa" : true, "published" : true, "snippet" : true }, "name" : "Corvinus PhD", "linkPattern" : "http://phd.lib.uni-corvinus.hu/@@@", "publiclyVisible" : true, "published" : true, "oldId" : 96, "snippet" : true }, "oaType" : "GOLD", "oaFree" : true, "validState" : "IDENTICAL", "idValue" : "674", "realUrl" : "http://phd.lib.uni-corvinus.hu/674", "published" : false, "oldId" : 594621, "snippet" : true }, { "otype" : "PublicationIdentifier", "mtid" : 6591024, "link" : "/api/publicationidentifier/6591024", "label" : "Teljes dokumentum: http://phd.lib.uni-corvinus.hu/674/", "source" : { "otype" : "PlainSource", "mtid" : 39, "link" : "/api/publicationsource/39", "label" : "Teljes dokumentum", "type" : { "otype" : "PublicationSourceType", "mtid" : 10006, "link" : "/api/publicationsourcetype/10006", "label" : "Link", "mayHaveOa" : true, "published" : true, "snippet" : true }, "name" : "Teljes dokumentum", "linkPattern" : "@@@", "publiclyVisible" : true, "published" : true, "oldId" : 39, "snippet" : true }, "validState" : "NO", "idValue" : "http://phd.lib.uni-corvinus.hu/674/", "realUrl" : "http://phd.lib.uni-corvinus.hu/674/", "published" : false, "oldId" : 3801883, "snippet" : true } ], "firstPageOrInternalIdForSort" : "", "pageLength" : 228, "publishedYear" : 2012, "abstractText" : "A felsőoktatás-kutatás főárama szerint a fejlett országok felsőoktatását az elmúlt évtizedekben a tömegesedés, a kutatás intézményrendszerének átalakulása, az állami támogatások csökkenése, az állam szerepének átalakulása és a verseny növekedése határozta meg. E változások következtében nem csak új szolgáltatások és technológiák jelentek meg az intézményekben (pl. informatikai rendszerek, karrier iroda, diáktanácsadó), hanem az intézmény működésébe fokozatosan beszivárogtak az üzleti szervezetek irányításához használt technikák is, így például a kontrolling, a HR, a stratégiai tervezés, a minőségmenedzsment és a teljesítményértékelési rendszerek. A felsőoktatási intézmények kormányzása és irányítási rendszerei így jelentős átalakuláson mentek keresztül. Az új szolgáltatások és irányítási technikák működtetőiként az intézményi menedzsment és az adminisztráció súlya – a felhasznált erőforrásokat és a létszámokat tekintve – megnőtt, és szerepük jelentős mértékben változott. \nE folyamatok bemutatása és elemzése, illetve a szerepek átalakulásának vizsgálata során ugyanakkor az intézményi vezetést többnyire egységesnek és koherensnek tételezik fel, és azt kimondva-kimondatlanul a felső vezetéssel azonosítják, azaz hiányzik az intézményi menedzsment differenciáltabb megközelítése. Emiatt jóval kevesebb figyelem irányul a középvezetőkre, azaz a dékánokra és tanszékvezetőkre, miközben ők az átalakulási folyamat kulcsszereplői. Ez az a szint ugyanis, ahol a napi gyakorlatban, konkrét problémák megoldásának kontextusában lehet megvalósítani az új irányítási technikákat, ezen a szinten realizálódik tehát a felsőoktatás irányítási rendszerének átalakulása. Jórészt ugyanis a középvezetőkön múlik, hogy a stratégiai szemléletmód, a kontrolling, a minőségirányítás és a többi technika valóban működik-e az intézményben, vagy pusztán a külső elvárásoknak való megfelelés szintjén reked meg anélkül, hogy az intézmény hétköznapjaira hatást gyakorolna. A középvezetők tehát – Fulton igen kritikus megfogalmazásában – „az újratervezési folyamat frontvonalában harcoló katonák” (Fulton [2003] 162.o.). Szerepük fontosságát és egyben ellentmondásosságát kiemeli, hogy a felsőoktatás – és különösen az irányítási rendszer – átalakulása korántsem mentes a vitáktól és a konfliktusoktól, hiszen azt sok oktató az egyetem küldetésének elárulásaként, mások pedig státuszvesztésként, deprofesszionalizálódásként, sőt: proletarizálódásként éli meg. \nÉppen ezért a dékánok egyszerre szembesülnek jelentős szervezeti és környezeti komplexitással, döntési kényszerekkel, ellentétes elvárásokkal és korlátozott mozgástérrel. Mindez abból ered, hogy a felsőoktatási rendszer átalakulásából fakadó ellentmondások az ő esetükben különösen élesen jelentkeznek, mert napi szinten nekik kell összehangolniuk az intézmény akadémiai, a gazdasági, az adminisztrációs szféráját, valamint a külső elvárásokat. Az ezek közötti inkonzisztenciák így a dékánoknál válnak kézzelfoghatóvá – elsősorban a velük szemben támasztott elvárások egyre erősebb ellentmondásaiban.\nÖsszességében a dékánok a felsőoktatás átalakulásának „lakmuszpapírjai”. Magatartási és értelmezési mintáik, észlelt és megélt konfliktusaik, illetve a velük szemben támasztott elvárások és ezek ellentmondásai nemcsak tükrözik, de egyben előre is vetítik a felsőoktatás átalakulását, mert ezekben láthatóvá válnak mindazok a folyamatban lévő változások, amelyek még nem intézményesültek, és így nem láthatóak a szabályozásban, a szokásokban és a hagyományokban, tehát a felsőoktatási rendszer makrostruktúráiban.\nEnnek ellenére a dékánok sajátos helyzetére irányuló reflexió Európában még ma is csak nagyon szórványosan, eseti jelleggel jelenik meg, miközben az amerikai felsőoktatás-kutatásban e kérdések lényegében már a 60-as évektől jelen vannak. Ennek talán az lehet az oka, hogy a piacosodás és a tömegesedés, amely az egyetem irányításának és így a dékán szerepének változásával jár, az USÁ-ban már a 60-as évekre végbement, míg Európában csak a 80-as és 90-es években kezdődött meg. Így a dékán sajátos (vezetői) professzióként való értelmezése – azaz más tevékenységektől, professzióktól való megkülönböztetése – az USÁ-ban viszonylag korán végbement, és így e pozíció betöltői inkább válhattak önálló elemzés tárgyává. Európában ezzel szemben ez a folyamat – rengeteg ellentmondással és belső feszültséggel – jelenleg zajlik (Amaral, Meek et al. [2003]). \nÉppen ez teszi Európában és Magyarországon különösen érdekessé a dékánok helyzetének vizsgálatát. Azt a kérdést ugyanis, hogy rövid idő alatt jelentős mértékben átalakuló környezetben mit jelent dékánnak lenni, és milyen konfliktusokkal, feszültségekkel jár, nem lehet megválaszolni a rendelkezésre álló, túlnyomórészt amerikai irodalom alapján, mert az minimális figyelmet szentel annak a kérdésnek, hogy az egyetem szervezeti jellemzői, illetve a felsőoktatás átalakulása milyen módon kapcsolódik össze a dékán helyzetének sajátosságaival és szerepeinek megváltozásával. Így aztán nem is képes reflektálni arra az átmenetre, ami Európában, és különösen Közép- és Kelet-Európa felsőoktatásában ma végbemegy. \nE kiindulópontból két kutatási kérdés adódik: \n\n1.Milyen szerepe vagy szerepei vannak a dékánoknak a felsőoktatási intézményekben?\n2.Hogyan élik meg a dékánok a saját dékáni szerepüket és helyzetüket a felsőoktatási intézményekben?\n\nA disszertációban bemutatott, feltáró jellegű, alapvetően mélyinterjúra épülő kutatás célja tehát a „dékánság” megértése, és a dékán szerepére vonatkozó koncepció mélyítése olyan kérdések megválaszolása mentén, mint például: \n\n–Milyen (szerep)elvárások érvényesülnek a dékánokkal szemben a magyar felsőoktatásban? \n–Kiket választanak dékánná? Milyen formális és informális kritériumoknak kell a dékánoknak megfelelniük a kiválasztási eljárás során?\n–Melyek a dékánok saját szerepértelmezései? Mit jelent dékánnak lenni?\n–Miért és hogyan lesz valaki dékán? Milyen előnyök és hátrányok fogalmazódnak meg a dékánsággal szemben? Milyen alkalmazkodási stratégiák vannak? \n–Milyen a dékánok vezetői önképe? Hogyan élik meg szerepüket mint középvezetők?\n–Milyen szervezeti narratívái vannak a dékánoknak? Milyen metaforákat fogalmaznak meg?", "digital" : null, "printed" : null, "sourceYear" : 2013, "foreignEdition" : null, "foreignLanguage" : true, "fullPublication" : false, "conferencePublication" : false, "nationalOrigin" : true, "missingAuthor" : false, "oaType" : "GOLD", "oaCheckDate" : "2023-11-06", "oaFree" : true, "oaLink" : "https://doi.org/10.14267/phd.2013010", "oaByAuthor" : { "otype" : "Admin", "mtid" : 10031499, "link" : "/api/admin/10031499", "label" : "Bavalicsné Kerekes Beáta (BCE 4 - INAKTÍV, admin)", "familyName" : "Bavalicsné Kerekes", "givenName" : "Beáta", "published" : true, "oldId" : 10031499, "snippet" : true }, "citationCount" : 1, "citationCountUnpublished" : 0, "citationCountWoOther" : 0, "independentCitCountWoOther" : 0, "nationalOriginCitationCount" : 1, "foreignEditionCitationCount" : 0, "doiCitationCount" : 1, "wosCitationCount" : 0, "scopusCitationCount" : 0, "wosScopusCitationCount" : 0, "wosScopusCitationCountWoOther" : 0, "wosScopusIndependentCitationCount" : 0, "wosScopusIndependentCitationCountWoOther" : 0, "independentCitationCount" : 1, "selfCitationCount" : 0, "unhandledCitationCount" : 0, "citingPubCount" : 1, "independentCitingPubCount" : 1, "citingPubCountWoOther" : 0, "independentCitingPubCountWoOther" : 0, "unhandledCitingPubCount" : 0, "citedPubCount" : 23, "citedCount" : 23, "pubStats" : { "types" : [ { "type" : "Folyóiratcikk", "typeEng" : "Journal Article", "code" : 24, "count" : 0 }, { "type" : "Könyvrészlet", "typeEng" : "Chapter in Book", "code" : 25, "count" : 0 }, { "type" : "Könyv", "typeEng" : "Book", "code" : 23, "count" : 0 }, { "type" : "Egyéb konferenciaközlemény", "typeEng" : "Conference paper", "code" : 31, "count" : 0 }, { "type" : "Egyéb konferenciakötet", "typeEng" : "Conference proceedings", "code" : 32, "count" : 0 }, { "type" : "Oltalmi formák", "typeEng" : "Protection forms", "code" : 26, "count" : 0 }, { "type" : "Disszertáció", "typeEng" : "Thesis", "code" : 28, "count" : 1 }, { "type" : "Egyéb", "typeEng" : "Miscellaneous", "code" : 29, "count" : 0 }, { "type" : "Alkotás", "typeEng" : "Achievement", "code" : 22, "count" : 0 }, { "type" : "Kutatási adat", "typeEng" : "Research data", "code" : 33, "count" : 0 } ], "citationTypes" : [ { "type" : "Folyóiratcikk", "typeEng" : "Journal Article", "code" : 24, "countUnknown" : 0, "countIndependent" : 0, "countSelfCitation" : 0 }, { "type" : "Könyvrészlet", "typeEng" : "Chapter in Book", "code" : 25, "countUnknown" : 0, "countIndependent" : 0, "countSelfCitation" : 0 }, { "type" : "Könyv", "typeEng" : "Book", "code" : 23, "countUnknown" : 0, "countIndependent" : 0, "countSelfCitation" : 0 }, { "type" : "Egyéb konferenciaközlemény", "typeEng" : "Conference paper", "code" : 31, "countUnknown" : 0, "countIndependent" : 0, "countSelfCitation" : 0 }, { "type" : "Egyéb konferenciakötet", "typeEng" : "Conference proceedings", "code" : 32, "countUnknown" : 0, "countIndependent" : 0, "countSelfCitation" : 0 }, { "type" : "Oltalmi formák", "typeEng" : "Protection forms", "code" : 26, "countUnknown" : 0, "countIndependent" : 0, "countSelfCitation" : 0 }, { "type" : "Disszertáció", "typeEng" : "Thesis", "code" : 28, "countUnknown" : 0, "countIndependent" : 0, "countSelfCitation" : 0 }, { "type" : "Egyéb", "typeEng" : "Miscellaneous", "code" : 29, "countUnknown" : 0, "countIndependent" : 0, "countSelfCitation" : 0 }, { "type" : "Alkotás", "typeEng" : "Achievement", "code" : 22, "countUnknown" : 0, "countIndependent" : 0, "countSelfCitation" : 0 }, { "type" : "Kutatási adat", "typeEng" : "Research data", "code" : 33, "countUnknown" : 0, "countIndependent" : 0, "countSelfCitation" : 0 } ], "years" : [ { "year" : 2015, "publicationCount" : 0, "citationCount" : 1, "independentCitationCount" : 1, "citingPubCount" : 1, "independentCitingPubCount" : 1, "oaStats" : null, "oaStats2" : null } ] }, "hasCitationDuplums" : false, "userChangeableUntil" : "2015-02-10T14:04:58.000+0000", "publishDate" : "2013-11-05T21:26:36.000+0000", "directInstitutesForSort" : "Vezetés és Szervezés Tanszék (BCE / VI)", "ownerAuthorCount" : 1, "ownerInstituteCount" : 7, "directInstituteCount" : 1, "authorCount" : 1, "contributorCount" : 0, "consultant" : "Szabó Katalin", "acceptanceYear" : 2013, "hasQualityFactor" : false, "link" : "/api/publication/2449697", "label" : "Kováts Gergely. A dékán pozíciója és szerepe az átalakuló felsőoktatásban = The Position and the Role of the Dean in the Transforming Higher Education System. (2012)", "template" : "