{ "labelLang" : "hun", "responseDate" : "2024-03-28 17:15", "content" : { "otype" : "Citation", "mtid" : 21516608, "status" : "APPROVED", "published" : true, "unhandledTickets" : 0, "oldTimestamp" : "2018-09-14T08:29:22.000+0000", "deleted" : false, "oldId" : 11516608, "lastRefresh" : "2023-12-19T11:08:35.083+0000", "lastModified" : "2018-09-14T08:29:22.000+0000", "created" : "2011-08-07T20:44:53.000+0000", "adminApproved" : "2013-10-11T08:34:56.000+0000", "adminApprover" : { "otype" : "Admin", "mtid" : 10019563, "link" : "/api/admin/10019563", "label" : "Orgován Zsuzsanna (PPKE BTK admin 5 INAKTÍV)", "familyName" : "Orgován", "givenName" : "Zsuzsanna", "published" : true, "oldId" : 10019563, "snippet" : true }, "publication" : { "otype" : "JournalArticle", "mtid" : 1621923, "link" : "/api/publication/1621923", "label" : "Ujvári Hedvig. Az oktatás szerepe Max Nordau és Herzl Tivadar pályájának alakulásában. (2007) MÚLT ÉS JÖVŐ 0864-8646 20 4 59-76", "core" : true, "citation" : true, "publicationPending" : false, "type" : { "otype" : "PublicationType", "mtid" : 24, "link" : "/api/publicationtype/24", "label" : "Folyóiratcikk", "code" : 24, "otypeName" : "JournalArticle", "listPosition" : 1, "published" : true, "oldId" : 24, "snippet" : true }, "subType" : { "otype" : "SubType", "mtid" : 10000059, "link" : "/api/subtype/10000059", "label" : "Szakcikk (Folyóiratcikk)", "name" : "Szakcikk", "nameEng" : "Article", "docType" : { "otype" : "PublicationType", "mtid" : 24, "link" : "/api/publicationtype/24", "label" : "Folyóiratcikk", "code" : 24, "otypeName" : "JournalArticle", "listPosition" : 1, "published" : true, "oldId" : 24, "snippet" : true }, "listPosition" : 101, "published" : true, "oldId" : 10000059, "snippet" : true }, "category" : { "otype" : "Category", "mtid" : 1, "link" : "/api/category/1", "label" : "Tudományos", "published" : true, "oldId" : 1, "snippet" : true }, "languages" : [ { "otype" : "Language", "mtid" : 10001, "link" : "/api/language/10001", "label" : "Magyar", "name" : "Magyar", "nameEng" : "Hungarian", "published" : true, "oldId" : 1, "snippet" : true } ], "title" : "Az oktatás szerepe Max Nordau és Herzl Tivadar pályájának alakulásában", "identifiers" : [ ], "journal" : { "otype" : "Journal", "mtid" : 2150754, "link" : "/api/journal/2150754", "label" : "MÚLT ÉS JÖVŐ 0864-8646", "pIssn" : "0864-8646", "reviewType" : "REVIEWED", "noIF" : true, "sciIndexed" : false, "scopusIndexed" : false, "lang" : "HUNGARIAN", "hungarian" : true, "published" : true, "oldId" : 2150754, "snippet" : true }, "volume" : "20", "issue" : "4", "publishedAt" : [ ], "pageLength" : 18, "publishedYear" : 2007, "foreignEdition" : false, "foreignLanguage" : false, "fullPublication" : true, "conferencePublication" : false, "nationalOrigin" : true, "published" : true, "oldId" : 1621923, "snippet" : true }, "publicationMtid" : 1621923, "related" : { "otype" : "JournalArticle", "mtid" : 21516608, "link" : "/api/publication/21516608", "label" : "Kőbányai János. A magyar zsidó értelmiség kialakulása. (2008) BUDAPESTI NEGYED 1217-5846 1 5-62", "core" : false, "citation" : true, "publicationPending" : false, "type" : { "otype" : "PublicationType", "mtid" : 24, "link" : "/api/publicationtype/24", "label" : "Folyóiratcikk", "code" : 24, "otypeName" : "JournalArticle", "listPosition" : 1, "published" : true, "oldId" : 24, "snippet" : true }, "languages" : [ { "otype" : "Language", "mtid" : 10001, "link" : "/api/language/10001", "label" : "Magyar", "name" : "Magyar", "nameEng" : "Hungarian", "published" : true, "oldId" : 1, "snippet" : true } ], "title" : "A magyar zsidó értelmiség kialakulása", "identifiers" : [ { "otype" : "PublicationIdentifier", "mtid" : 3627098, "link" : "/api/publicationidentifier/3627098", "label" : "Teljes dokumentum: http://epa.oszk.hu/00000/00003/00043/pdf/146271307.pdf", "source" : { "otype" : "PlainSource", "mtid" : 39, "link" : "/api/publicationsource/39", "label" : "Teljes dokumentum", "type" : { "otype" : "PublicationSourceType", "mtid" : 10006, "link" : "/api/publicationsourcetype/10006", "label" : "Link", "mayHaveOa" : true, "published" : true, "snippet" : true }, "name" : "Teljes dokumentum", "linkPattern" : "@@@", "publiclyVisible" : true, "published" : true, "oldId" : 39, "snippet" : true }, "validState" : "NO", "idValue" : "http://epa.oszk.hu/00000/00003/00043/pdf/146271307.pdf", "realUrl" : "http://epa.oszk.hu/00000/00003/00043/pdf/146271307.pdf", "published" : false, "oldId" : 1338229, "snippet" : true } ], "journal" : { "otype" : "Journal", "mtid" : 1052831, "link" : "/api/journal/1052831", "label" : "BUDAPESTI NEGYED 1217-5846", "pIssn" : "1217-5846", "reviewType" : "REVIEWED", "noIF" : true, "sciIndexed" : false, "scopusIndexed" : false, "lang" : "HUNGARIAN", "hungarian" : true, "published" : true, "oldId" : 1052831, "snippet" : true }, "issue" : "1", "publishedAt" : [ ], "pageLength" : 58, "publishedYear" : 2008, "foreignEdition" : false, "foreignLanguage" : false, "fullPublication" : false, "nationalOrigin" : true, "published" : true, "oldId" : 11516608, "snippet" : true }, "relatedMtid" : 21516608, "source" : "kézi felvitel", "externalCitation" : true, "externalCitationOK" : null, "mentions" : [ { "otype" : "Mention", "mtid" : 275044, "link" : "/api/mention/275044", "label" : "„Az abszolutizmus korszakának német nyelvű és kultúrájú oktatásáról jellemző képet rajzol két világhírű író és nem mellesleg a cionizmus alapítóinak a gyermekévein keresztül Ujvári Hedvig tanulmánya: ", "listPosition" : 1, "context" : "„Az abszolutizmus korszakának német nyelvű és kultúrájú oktatásáról jellemző képet rajzol két világhírű író és nem mellesleg a cionizmus alapítóinak a gyermekévein keresztül Ujvári Hedvig tanulmánya: Az oktatás szerepe Max Nordau és Theodor Herzl pályájának alakulásában. In: Múlt és Jövő, 2007. 4. szám. 59–76. Mindkettejük nemcsak Budapesten született, de személyiségük szocializációja is a magyar fővárosban zajlott, ott jártak német és magyar nyelvű iskolákba. Az 1849-ben született idősebb Nordau, aki egyetemi éveit is Pesten töltötte, teljesen a német nyelvben és kultúrában nőtt fel, s ezért kategorikusan német kultúrájúnak azonosította magát: 'A kis Max már ötéves kora előtt a zsidó iskolába járt és mivel már tudott írni és olvasni, rögtön osztályelső lett. Német nyelven folyt az oktatás, mivel ez akkor Pest majdnem minden körének érintkezési nyelve volt. A német kultúra volt az egyetlen, amelyet komolyan vettek, mivel a magyar valami alsóbbrendű, sőt barbári állapot kifejezője volt. A fiatal diák elkápráztatta tanárait úgy a megfigyelőképessége és gyors felfogása, mint a nem szokványos emlékezőtehetsége révén. Mindig a legjobb osztályzatokat kapta, és nem lehetett kétség afelől, hogy az elemi osztályok után a gimnázium következne – mondja tollba a Nordau-önéletrajznak számító szövegben Max Nordau Ujvári Hedvig fordításában. Nordau, Anna und Max: Erinnerungen. Erzählt von ihm selbst und von der Gefährtin seines Lebens. Übersetzt v. S. O. Fangor. Leipzig, Wien: Renaissance-Verlag, 1928. 1859 augusztusában Max a zsidó iskolát a legjobb bizonyítvánnyal fejezte be, és a pesti katolikus gimnázium ösztöndíjasa lett. Sikerei folytatódtak és úgy tűnt, hogy tanulmányait fényes eredményekkel és minden akadály nélkül sikerül befejeznie. Ám 1862 tavaszán egy erős magyar-nemzeti mozgalom bontakozott ki, amely egy új iskolatörvénnyel az eddigi oktatást teljes mértékben halomra döntötte. A német nyelvet hirtelen száműzték a gimnáziumokból és a magyar jött majdnem minden tantárgy esetében a helyébe. Kevés tanár beszélte folyékonyan a magyar nyelvet, és még kevesebben tudtak ezen a nyelven tanítani. A fiatal Max számára ez egy szörnyű katasztrófa volt. Az apja Goethe és Schiller nyelvének a szeretetére tanította, de egyidejűleg beléirtotta a magyarral szembeni előítéletet is, amely akkoriban főként az alacsonyabb néprétegek nyelve volt. Később azonban Max Nordau annál szívesebben és nyíltabban méltatta ennek a nemzeti mozgalomnak a szépségét, nem kevésbé a magyar nép csodálatos irodalmát. Ám abban a pillanatban gyermeki lelkületének egy ilyesfajta változás árulásnak tűnt. Bár még egy évig a gimnáziumban maradt, de közte és az új tanárok között – többnyire kikeresztelkedett zsidók, akik extrém magyarizálódást színleltek – állandósultak a súrlódások. A fiatalembert ez megbotránkoztatta, és a tanév befejeztével elhagyta az intézetet, hogy a német nyelvű kálvinista gimnázium tanulója legyen, ahol a tanulmányait be is fejezte.' Ujvári: i. h., 61. A tanulmány másik alakja az 1860-ban született Herzl, aki már egészen más viszonyok közt járja iskoláit, s Ujvári Hedvig kutatásai szerint még a bécsi egyetemen is van olyan szemeszter, amikor magyarként határozza meg magát. Uo., 70.”", "published" : false, "snippet" : true } ], "mentionCount" : 1, "link" : "/api/citation/21516608", "label" : "Kőbányai János. A magyar zsidó értelmiség kialakulása. (2008) BUDAPESTI NEGYED 1217-5846 1 5-62", "template" : "